söndag 5 april 2009

Mustig italiensk köttfärs

Det härliga med helger är att man har mer tid till matlagning... oftast ialla fall. Det gör ingenting om det ska stå länge i ugnen eller på spisen för man kan börja med maten tidigare än de dagar man kommer hem från jobbet. Dagens middag vart en köttfärssås som fick stå på spisen och puttra i nästan en timme.

Mustig italiensk köttfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 pkt bacon
500g köttfärs
2 morötter
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 buljongtärning
2 dl rött vin
2 dl vatten
2 tsk oregano
kalvfond
salt, peppar

Skala och hacka lök och vitlök, fräs löken i olja börja med den gula löken och tillsätt vitlöken efter ett tag. Skär baconet i mindre bitar och bryn tillsammans med löken. Tillsätt färsen och låt den ta färg, tillsätt morötterna och låt det fräsa med ett par minuter innan du tillsätter tomater, tomatpuré, buljong, vin, vatten och oregano. Låt det puttra i minst 30 min. Smaka av med salt och peppar, ev kalvfond och mer tomatpuré. Servera med nykokt pasta och riven parmesan.

Vid första provsmaket var jag ganska besviken eftersom det luktade så gott och hade stått och puttrat i 30 minuter. Men så tillsatte jag en skvätt kalvfond och lite extra tomatpuré och lät det puttra i ca 15 minuter till. När jag sedan serverade det med pastan och osten så smakade det sååå gott!

Nu blir det bad, sedan wipeout!!
//Hanna

3 kommentarer:

Anna sa...

Ojojoj fy satan i gatan vad gott! Köttfärssås är bland det bästa jag vet och när man gör den på riktigt vis kan jag springa långt för att få smaka!! Hur långt kan det vara mellan Västerås och Östersund... 40 mil kanske? Det fixar jag nog på 10 dagar så om du sparar lite av käket så kommer jag snart ;P

Jasmine / Unga Morsan sa...

Mums! Ja, det är hur härligt som helst när man kan låta maten stå och puttra på spisen i några timmar och alla goda smaker bara träder fram. :)

Hanna sa...

Anna: Du är så välkommen så! =)

Unga morsan: Ja visst är det!