fredag 3 april 2009

Lax på rödbetssallad


Oj oj vilken god middag vi åt idag. Hittade recept på en rödbetssallad med quinoa och fetaost. Suuuuper!! Receptet är för 2 personer

Lax på rödbetssallad
2 laxfiléer
2 port quinoa kokad i buljong.
3 rödbetor
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 påse babyspenat
fetaost
valnötter

Vinägrett:
½ dl olivolja
2 msk balsamvinäger
1 msk honung
1 msk citronsaft
salt, peppar

Börja med att koka rödbetorna då det tar längst tid. Tog nästan 40 min för mej, och då hade jag delat i mindre bitar innan. Koka quinoan enl förpackningen med en halv buljongtärning. Salta laxfiléen och krydda med citronpeppar. Ställ in i ugnen 200 grader ca 15 min. Blanda samman ingredienserna till vinägretten. Lägg spenat i botten på ett fat, lägg rödbetor och quinoan ovanpå, strö över lök och vitlök. Smula sedan över fetaosten och strö över nötterna delade i bitar. Ringla över med vinägrett och lägg på laxen.

//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter ljuvigt gott ju! Jag är ingen fatanst av just de inlagda rödbetorna, men väl de färska! Så guda-gott!

Vickan sa...

Åh,åh,åh!Jag älskar rödbetor och feta!Brukar ibland ringla på hallonbalsamico, supergott!

fruktsallad sa...

Mums! Blir sugen när jag ser detta!

Leila bakar... sa...

Åh vad gott! Jag gillar verkligen dina recept eftersom du använder mycket quinoa och matvete och såna lite ovanligare saker som jag gillar så mycket! Bra inspiration =)

Hanna sa...

Kryddburken: Samma här, älskar de färska!!

Vickan: Jag har aldrig testat hallonbalsamico men jag måste göra det!!

Fruktsallad: Det var supergott!!

Leila: Vad kul att du tycker det! Jag älskar alla nya matgryner, kul med lite variation!