onsdag 10 december 2008

Solrosbröd.

Ihelgen stökades det ju en massa hemma hos oss! Bland annat gjorde jag det här solrosbrödet.

Solrosbröd
4 dl fingervarmt vatten
4 msk olja
1 tsk salt
1 pkt jäst
8-10 dl vetemjöl
2 msk torkade solrosor
solrosfrön

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda vatten, olja och salt i en bunke. Rör om. Tillsätt ungefär 8-9 dl och 2 msk torkade solrosor, tillsätt mer mjöl om det behövs. Fortsätt arbeta degen tills den släpper från kanterna. Låt jäsa under duk 15 min. Arbeta degen smidig, gör sedan 12-15 runda bullar av det. Jäs under duk 20-30 min. Pensla med ägg och strö över solrosfrön. Grädda i ungefär 10 min tills brödet har fått en fin färg.

Brödet vart jättegott! Joel var imponerad och tyckte att det var det bästa bröd jag hade bakat någon gång! Vilket inte säger så jättemycket eftersom jag inte är speciellt bra på att baka bröd... eller gör det speciellt ofta för den delen! =)

Nu ska vi kolla på film... skräckfilm! =S
//Hanna

PS. Ni får komma ihåg att jag är nybörjare på photoshop. Så det kommer nog att dyka upp lite bilder med diverse kvalité!








7 kommentarer:

Anonym sa...

O så gott med nybakat bröd!

Nadja

Sanna sa...

De ser riktigt goda ut!! Blir så sugen att själv baka... även om jag försöker att inte äta bröd... men ett vörtbröd måste jag baka inför julen, det kan jag inte vara utan!

det finns en liten sak till dig inne på min blogg :)

Anonym sa...

Oj så fina! Solrosbröd är gott!

Anonym sa...

Vad mumsigt det ser ut, älskar solrosbröd!

Anonym sa...

Jag håller i en tävling på min blogg just nu med en riktigt fin julklapp som pris! Kika in för mer info om hur du tävlar! ;-)

Hälsningar,
Jennie
www.kalasgott.blogg.se

Anonym sa...

ja det var en riktigt god frukost :) de där bröden såg jättefina ut, som riktiga bageri-bröd :D och solrosfrön ger så gott tuggmotstånd! :)

Hanna sa...

Najda: Mmm!! Synd bara att man bakar alldeles för sällan.

Ayla: Vörtbröd är ett måste till julen! Tackar så mycket =)

Kryddburken: Visst är det!

Unga morsan: Ja, det är gott!

Jennie: Jag får gå in och kika då! =)

Carolina: Oj, det tar jag som en komplimang! Bageri-bröd. =D