lördag 6 december 2008

Fläskfilégryta.


Jag hade ju bjudit in Niklas och Sara på middag idag. Niklas favorit är fläskfilé, så det fick bli en fläskfilégryta! Grytan gjordes ungefär så här.

Fläskfilégryta
1 fläskfilé
1 gul paprika
sylt lök
1 liten burk svarta oliver
1 milda extra
1 lätt créme fraiche
2 dl vatten
2-3 msk kalvfond
soja
tabasco
salt, peppar

Putsa filén och skär den i skivor. Stek i matfett, salta och peppra. Tärna paprikan och lägg ner den i pannan. Tillsätt, créme fraiche, milda extra och vatten. I med syltlök och oliver. Häll i kalvfonden, droppa i lite tabasco, peppra rejält och smaka av med salt. Servera med pressad potatis.

I går åt jag årets första jultallrik! Vi hade nämligen julfest på jobbet! Riktigt skoj var det! Bussen tillbaka till stan gick halv ett, kändes tidigt i går... men i dag kändes det alldeles lagomt!

Näe, nu ska jag mysa ner mej i soffan med Joel!
//Hanna


2 kommentarer:

Anonym sa...

Den där grytan låter jättejättegod! Jag måste börja köpa hem syltlök för det är ju supergott :) Ha en fortsatt fin helg!

Hanna sa...

Anna: Jag älskar syltlök!!!