söndag 21 december 2008

Glasmästarsill.

Förra året köpte jag den härliga kokboken Vinterkalas! Jag var helt övertygad om att jag skulle stå i köket hela vintern och testa än det ena än det andra härliga receptet ur kokboken... så vart det inte alls faktiskt, jag testade inte ett enda.

Men i år har jag varit duktigare! Nu i helgen har jag faktiskt gjort tre stycken sillinläggningar och alla recepten är ur Vinterkalas. Sillen är inte provsmakad ännu, (jag kommer inte att testa den alls för den delen, sillen gör jag till Joel) men jag tror jag törs lägga ut recepten i alla fall. Först ut är glasmästarsillen. I receptet står det att man ska använda hel sill, men jag körde på 1 burk inläggningssill.

Glasmästarsill
2 hela salta sillar
1-2 rödlökar
1 liten morot
1 bit pepparrot
1 tsk kryddpepparkorn
1 tsk vitpepparkorn
2 tsk gula senapsfrön
3 lagerblad

lag:
1½ dl vatten
1 dl ättikssprit (12%)
1½ dl strösocker

Rensa sillen men låt skinn och ryggben sitta kvar. Vatten lägg den i ungefär ett dygn i riktigt med vatten.

Blanda ingredienserna till lagen, koka upp och låt kallna. Skölj sillarna och låt dem rinna av. Skär dem i 2-3 cm breda bitar. Skala grönsakerna och skär lök och morot i tunna skivor och pepparroten i små tärningar. Varva sill, lök, morot, pepparrot och kryddor i en glasburk. Häll på kall lag och täck med lock. Lått sillen stå i 2 dygn före servering. Hållbar 2-3 veckor i kylskåp.


Inga kommentarer: