onsdag 17 december 2008

Päronmarmelad med valnötter.

På min och Joels pysseldag förra helgen så gjorde jag den här marmeladen. Receptet hittade jag i Under valnötsträdet, en av mina favoritkokböcker. Tyvärr tyckte jag inte att marmeladen vart speciellt bra, den var alldeles för söt och vart rätt rinning, men jag lägger ut receptet ialla fall... smaken är ju som baken! Och vad vet man, det kanske var jag som gjorde fel någonstans!

Päronmarmelad med valnötter
1 msk rivet citronskal + saft av en citron
1,2 mogna päron
2 dl vatten
6 dl socker
3 knölar med inlagd ingefära
100 g grovhackade valnötter

Tvätta och torka citronen. Riv lite av skalet. Pressa citronen. Skölj päronen och ta bort skaft och blomfnas. Dela päronen i fyra delar, skär bort kärnhusen. Skär frukten i ganska små bitar och lägg dem i en tjockbottnad gryta. Slå på citronsaften, vänd runt så citronsaften når alla päronbitar. Tillsätt vatten och blanda i sockret. Låt allt koka upp. Rör om så att sockret smälter lättare. Sänk värmen och koka mycket sakta och varsamt utan lock i 30 minuter. Rör om minst var femte minut. Skiva ingefärsknölarna i tunna skivor och strimla dem sedan. Blanda ner i grytan. Lägg ner valnötterna. Koka upp marmeladen igen och låt den koka utan lock i ytterligare 15-20 min. Passa noga så att det inte bränner vid i botten. Lyft bort grytan från värmen och låt stå i tio minuter. Rör om då och då. Ös sedan över den fortfarande varma marmeladen i rena burkar och sätt på lock när burkarna svalnat.

Åh ja, innan jag glömmer bort det, igen. Jag har fått två jättefina utmärkelser, en av Ayla och en av Molly. Tack så jättemycket!! =D Det är meningen att man ska skicka vidare dessa utmärkelser, men jag tycker att det är så svårt att välja ut ett par bloggar, det finns så många bra! Men ta en titt i min länklista till vänster så hittar ni de bloggar jag besöker så gott som dagligen!

//Hanna

1 kommentar:

Sara sa...

Tack:) haha ja jag sa till Niklas att vi var tvungen att åka iväg nu så vi inte står där desperata och tar första bästa gran dagen innan:p