söndag 21 december 2008

Gryta med kanel och anis.


Idag var vi och hämtade en gran! Den var väldigt fin, men väldigt stor! Vi har bara haft mindre granar tidigare så varken ljus, glitter eller kulor räckte till, Joel får fara och handla mer i morron! Och när den är ordentligt pyntad så kommer jag att lägga upp en bild på den!

Gran är ett måste för mej till jul! Till och med när jag bodde själv i min etta så for jag och mamma och högg en julgran! Måste ha den där grandoften för att få den rätta julkänslan! =) Egentligen brukar jag inte klä granen förrän kvällen innan julafton, vilken egentligen är lite trist! Det är ju innan jul man vill ha julkänslan, vore bättre om man tog in granen lite tidigare och inte hade kvar den så länge efter jul. Vad behöver man julkänslorna till när julen är över?? Fast... julen varar väl enda in i påska!

Nog pratat om julgranar, dagens middag vart rätt julig. Hittade receptet på alltommat.se, det är en lammgryta men eftersom jag har frysen full av älg så tog jag älgkött, fungerade utmärkt!

Lammgryta med kanel- och anissmak
1,2 kg lammrostbiff
2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
1 st morot
25 g rotselleri
2 msk olivolja
1 msk tomatpuré
1 msk råsocker
2 tsk salt
2 msk koncentrerad kalvfond
2 burkar hela tomater i burk, (à 400 g)
0,5 tsk torkad rosmarin
1 st bit hel kanel
4 st kryddnejlikor
3 st stjärnanis
0,5 tsk mald koriander
1 tsk röd spansk peppar, hackad

Skär köttet i cm-stora tärningar. Skala och grovhacka lök, vitlök, morot och rotselleri. Bryn köttet i olivolja i omgångar i en stekpanna. Lägg över det i en gryta. Rör ner tomatpuré och råsocker och låt det fräsa i ca 2 min. Tillsätt lök, vitlök, morot och rotselleri, salt, kalvfond, tomater, och kryddor. Låt koka ca 45 min med lock. Ta av locket och koka ytterligare ca 10 min, tomatsåsen reduceras och blir lite tjockare.Garnera med citronskal. Servera grytan med bulgur och sallad.

//Hanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den där grytan lät riktigt riktigt god! Lite indisk ju :) Jag gillar inte lamm så jag hade nog tagit köttfärs tror jag, men kryddningen lät verkligen super :)

Hanna sa...

Anna: Den var god! Men jag använde inte heller lamm, för min del vart det älg!