lördag 20 december 2008

Glögg.

Trots att jag har handlat färdigt alla julklappar så gav jag mej ut på stan en sväng i dag för att shoppa lite åt mej själv! Som tur var så var det inte alls lika folkigt och trångt som jag trodde att det skulle vara. Desto mer folk var det på Lillänge... men jag skulle lägga in sill och göra glögg idag så vi var tvungen att fara dit och trängas och köa ett tag.

Igår käkade vi en god kycklingwok med sötsursås och stek ris med ägg, sedan spelade jag och Joel Wii hela kvällen! Det gick inte så bra för mej, Joel vann nästan hela tiden, men bara nästan! Men det gjorde faktiskt ingenting, jag skrattade så jag hade ont i magen! =) Jaja, så här gjorde man glöggen!

Rödvinsglögg
1 flaska rödvin
½ dl vatten
2 cm torkad ingefära
4 kryddnejlikor
1 kanelstång
1 tsk stötta kardemummakärnor
1 pomeransskal
1 dl socker

Koka vattnet och kryddorna i en halvtimme. Sila ur kryddorna. Blanda med vin och socker. Vill man ha det lite starkare kan man blanda i 1 dl starksprit.

//Hanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, vad coolt att du testade gora glogg sjalv! GOD JUL!!

Hanna sa...

Emma: Jag hoppas bara att den vart bra, jag ska nämligen ge bort den! God Jul på dej med! =)