onsdag 17 december 2008

Grekiska citronbiffar.

Har varit dåligt med matbloggande i veckan, men det beror helt enkelt på att jag inte har lagat någon mat, jag åkte nämligen på magsjuka. Mindre roligt. Men i dag känner jag mej helt frisk igen och det var så himla gott med mat!! =D

Grekiska citronbiffar
1 gul lök
1 ägg
0,5 dl havregryn
1 dl vatten
1,5 tsk salt
500 g lammfärs
2 msk citronskal
0,5 dl persilja
1 vitlöksklyfta pressad
1 tsk oregano
0,5 tsk spiskummin
Peppar

Blanda färsen med salt och peppar. Låt havregrynen svälla i vattnet några minuter. Finhacka löken. Blanda ihop färs med lök och havregryn, tillsätt ett ägg. Tillsätt rivet citronskal, spiskummin, oregano och pressad vitlök. Blanda ordentligt. Hetta upp oljan och forma lammfärsen till biffar.

Till detta åt vi bulgur blandat med rödlök och haricot verts, tzatziki och en tomatsallad.

Ja, annars hade jag inte så mycket att berätta, de senaste dagarna har spenderats i soffan eller på toalettgolvet.

//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Usch magsjuka är det värsta som finns! Skönt att du mår bättre nu! Tack för grattandet förresten :) Jag fyller ju bara 23 så det är ingenting att fira direkt men det är ju alltid lite skoj att fylla år! Fast fira gör jag nog först nästa vecka när jag åker hem till mamma och pappa! Hur ska du fira jul? Kram

Anonym sa...

stackare, skönt att du är pigg nu! vinterkräksjuka? biffarna såg mums ut, och couscousen med, var längesen jag åt det...

Anonym sa...

Hoppas du mår bättre med magen.

Biffarna såg jättegoda ut!

Nadja

Hanna sa...

Anna: Det är alltid något att fira när man fyller år! =)

Carolina: Nja... jag tror att det var vanlig magsjuka, har fått för mej att vinterkräksjukan är värre...

Nadja: Ja, nu mår jag som vanligt igen!! =) Biffarna rekommenderas väldigt fräscht med citron i.

Anonym sa...

Citron har inte jag haft i lammbiffar, tack för tipset!