lördag 20 december 2008

Jämtländsk röding med vitvinssås.

Förra helgen var Joel och pimplade och fick med sej en fin liten röding hem! Den har legat i frysen tills i dag och väntat på att bli middag. Vi tillagade den i ugnen med en massa gräslök, dill och smör i ungefär en halvtimme. Till det hade vi pressad potatis och en mycket god vitvinssås.

Vitvinssås
2 dl créme fraiche
1 frp matlagningsgrädde
2 fiskbuljongtärningar
1 dl vitt vin
gräslök, dill
citronpeppar

Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt det puttra i ett par minuter!

//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken söt firre ;P Jag vill bara önska dig en riktigt riktigt god jul! hur ska du fira? jag ska åka hem till mina föräldrar i finspång på tisdag, ska bli jättemysigt för det är första julen på fyra år som jag firar hemma :)

M. sa...

röding är så gott! love it:)

ha en fortsatt bra kväll samt en trevlig kommande julhelg :)

Hanna sa...

Anna: Jag ska fira hemma hos min pappa med familjen där. Senare på kvällen går jag och brorsan vidare till mormor och morfar och släkten på mammas sida! Så jag hinner med båda sidorna! =) Ha en riktigt trevlig jul!

Molly: Eller hur!! Tack detsamma.