söndag 20 april 2008

Kryddiga köttfärsbiffar med salsa


Ja, då har jag varit och lämnat in min kamera, det skulle ta 2-3 veckor trodde dom och tills dess får jag använda mej av Joels gamla avlagda kamera. Han köpte den för 3 år sedan och jösses vilken skillnad det är mot kamerorna idag. Hans kamera är dubbelt så tjock som min dessutom är den större, men displayen är typ 3 ggr mindre. Blir inte riktigt samma kvalitét på korten heller. Nåja. Dagens middag vart köttfärsbiffar, receptet kommer från Toppform, så här gjorde jag:

Kryddiga köttfärsbiffar med salsa
500 g köttfärs
1 ägg
2 msk ströbröd
2 msk vatten
2 klyftor vitlök, fint hackade
2 tsk spiskummin
1 tsk koriander
Salt, Nymalen svartpeppar


Salsan
2 st grillade paprikor på burk
3 st tomater
1 st rödlök
½ kruka färsk koriander
1/2 msk sambal oelek
1/2 tsk salt
1 krm peppar

Börja med salsan, hacka paprikan, tomaterna och löken och blanda i en skål tillsammans med kryddorna. smaka av med salt och peppar. Ställ in i kylen medans du fixat biffarna. Blanda samman alla ingredienser till biffarna i en bunke, forma till 8 biffar, stek på medelvärme tills de är färdiga.
Till detta åt vi klyftpotatis och morötter.

//Hanna

4 kommentarer:

M. sa...

oj, förlåt :O jag var så inne på att det var du att jag gick via "mina favoriter". ja, självklart kan jag lägga upp hela receptet så att du kan testa soppan:) kul att du ska börja äta mer fisk:) det är ju jättegott:D ha en bra kväll:)

Anonym sa...

Det var faktiskt riktigt länge sen jag åt kött - men köttfärsbiffar är verkligen riktigt gott:o)

Anonym sa...

Sökte efter tallrikarna på internet, men hittade dem inte. Du vet inte var dem är köpta?

Anonym sa...

Okej, det var riktigt fina iaf. ser att du också gillar koriander - min favoritkrydda:o) Sov så gott!