torsdag 3 april 2008

Tilapia med nöttäcke


Så, idag vart det fisken som vi tänkte äta igår, receptet hittade jag på ullmo.se.

Tilapia med nöttäcke och limesås
4 st tilapiafiléer
Ca 40 cashewnötter, hackade
2 msk flytande margarin
8 msk sweet chilisås
2 lime, rivet skal
2 vitlöksklyftor, pressad
Pasta

Limesås
3 dl lätt crème fraiche
2 lime, pressad saft
2-4 msk vitt vin

Lägg tilapiafiléerna ganska trångt i en ugnssäker form, gärna med bakplåtspapper i botten. Blanda nötter, fett, chilisås, limeskal och vitlök. Bred blandningen över fisken. Baka den i mitten av ugnen i 225°C tills täcket blivit lite ljusbrunt och fisken precis är genomstekt, 5-10 minuter. Blanda såsen. Servera den och fisken med pasta.

Den här fisken kommer jag absolut att göra igen, den vart riktigt god, däremot kommer jag att salta och peppra filérna innan nöttäcket ska på, idag fick vi salta och peppra eftgeråt. Till såsen använde bara 2 dl créme fraiche och inte hade jag något vin hemma, men jag kryddade den med chiliflingsalt och nymalen peppar och den vart riktigt god.

Nu ska här bakas
//Hanna




1 kommentar:

M. sa...

fisken ser nästan ut som det där man har på toscakakan:) apropå kaka, hur gick det med din fika på jobbet?:) ha en fortsatt bra fredag!