torsdag 17 april 2008

Indisk kycklingcurry

Kyckling går att variera in i det oändliga. Jag tycker inte att vi äter så mycke kyckling här hemma, men vi kanske gör det, det leder ju ettikett-toppen ialla fall! Dagens middagsrecept är från Hemmets Journal.

Indisk kycklingcurry
2 kycklingfiléer
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1/2-1 chili
2 tsk senapfrön
1 msk färsk riven ingefära
4 krm av vardera spiskummin, gurkmeja och koriander
2 krm kardemumma
1 tsk salt1
3 dl hönsbuljong
2 tärnade tomater

Strimla kycklingfiléerna. Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ur chilin och hacka den fint. Fräs senapfröna i lite matfett tills de börjar ”poppa”. Rör ner resten av kryddorna utom chilin och låt det fräsa med 1 minut. Tillsätt kyckling, lök och chili. Låt allt fräsa ca 5 minuter. Späd med buljong och rör ner tomathacket. Låt allt puttra under lock ca 10 minuter. Smaka av. Bjud basmatiris och eventuellt en raita, som svalkar hettan lite.


Jag tyckte att maten vart jättegod, däremot vart jag lite besviken för den var inte så stark som jag trodde att den skulle vara. Kan dock bero på att jag totalt missade ingefäran. Chili hade jag inte heller utan körde på jalapeño, det funkar det också! När jag var på affären så hade de inte raitamix och jag kände att jag inte orkade göra egen så istället gjorde jag en youghurtsås med vitlök och salladskrydda. Eftersom jag hade ställt in mej på att det skulle vara starkt så fick jag lägga på ännu mer jalapeño och lite sambal olek.

//Hanna

1 kommentar:

Anonym sa...

jaa eller hur är det kul med dans:o) Brukar också krydda med sambal oelek för att få smak! Vad gott det lät.