tisdag 22 april 2008

Blomkålssoppa med krutonger


Jag skrev ju tidigare om en blomkålssoppa jag hade sett recept på och ville testa. Idag skulle jag laga den men hittade inte alls igen recepet, inte hade jag sparat det under mina favoriter och inte kunde jag komma på vart jag såg det heller. Surfade runt lite och hittade ett recept av Mat-Tina med blomkål, purjolök och philadelphiaost. När jag kom hem insåg jag att det skulle vara 1 liter mjölk och 3/4 msk koncentrerad grönsaksbuljong. Nu hade inte jag någon koncentrerad grönsaksbuljong utan bara buljongtärningar och då vart jag förvirrade och visste inte riktigt hur jag skulle göra. Så jag fick leta reda på ett annat recept och då vart det detta från Ica Kurirren.

Blomkålssoppa
500 g blomkålsbuketter
2 tärningar grönsaksbuljong
8 dl vatten
2 1/2 dl milda extra 4%
cayennpeppar
1/2 tsk strösocker

Koka blomkålen riktigt mjuk med buljong och vatten. Mixa till en slät soppa, gärna med stavmixer. Koka upp igen med grädden, smaka av med salt, mängden beror på hur salt buljongen är. En dutt kajennpeppar gör underverk för smaken, liksom en nypa socker.

Soppan var god, men kändes... lite tråkig! Både första och andra receptet som jag hade sett ut var lite roligare och annorlunda. Men men... Brödbitarna stekte jag i olivolja tillsammans med vitlök, chiliflingsalt och nymalen svartpeppar.

Ikväll är det Deperate igen!!
//Hanna

Inga kommentarer: