torsdag 17 april 2008

Minnen från lågstadiet

Idag på lunchen satt vi och pratade om skollunchen i lågstadiet. Någon hade haft "övervakare" som kontrollerade så att dom åt upp allting och inte heller fick de välja om de ville ha mycket eller lite mat. Mina egna minnen från skollunchen i lågstadiet var att vi hade världens snällaste mattant Yvonne, alla tyckte om henne och man fick välja om man ville ha lite eller mycket mat bara man smakade. När vi gick ut ur matsalen så sa vi: Tack för maten snälla staten, Ingvar Carlsson tvättar faten! =)

Också kommer jag ihåg att när vi fick kokt potatis till lunch så tog man alltid en extra och mosade den på en knäckebrödsmacka med smör på, potatisen var varm och smöret smälte lite... Mmm, det var favoritmackan på den tiden. Min lärare tipsade oss om att vi skulle mosa en kall kokt potatis på en macka och ha kaviar på, det skulle vara jättegott men jag kan inte påminna mej att jag någonsin testade det.

//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha vi hade också en vakt som såg till att vi inte slängde någon mat. Ibland då det inte var gott så "slängde" jag mat under bordet då de tittade bort... Kanske inte världens bästa, men vad skulle jag göra?

Åt också alltid potatismos på mackorna och massa knäckemackor med smör på:o)

M. sa...

jag minns att mina kompisar åt knäckemackor med smör på och sedan massvis med grillkrydda på det, fast det var inget jag ville testa... sedan minns jag att vi hade till uppgift att torka av våra bord några gånger per termin (det var som ett rullande schema). ja, det finns många minnen... sedan minns jag när en del stoppade mat i krukorna till tygblommorna som stod på varje bord och i fönstren... ha en riktigt bra fortsättning på kvällen:)

Anonym sa...

Ja, får jag bara lite tid över, så ska jag blogga som vanligt. Men det hör ju ihop.. planerad mat kräver lite tid. Även om det sparar tid sen.

Vilka mattanter ni verkar ha haft! Våra var väl lite sura, men inte utan anledning. Det var ganska livat ibland.. jag minns att killarna brukade spela hockey med palt!