lördag 12 januari 2008

Vasaloppssnurror


Bakning är inte riktigt min grej, det brukar mest strula när jag ska till, degen jäser inte, kladdkakan blir inte kladdig, sockerkakan sjunker ihop osv... Men idag lyckades jag faktiskt med dom här vasaloppssnurrorna. Såg receptet i senaste nummret av Allt om mat och tyckte att dom såg riktigt goda ut. Tänkte göra dom nästa gång det är min tur att ha med mej fredagsfika, men jag kände att jag var tvungen att provbaka dom först. Det tyckte Joel om!

Vasaloppsbullar ca 28 st
50g jäst
2½ dl vatten
250g rumstempererat smör
1dl socker
2 ägg
ca 13 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt


Fyllning
50g mandelmassa
50g rumstempererat smör
½ dl strö socker
½ dl blåbärssylt


Garnering
100 g smör
2 dl strösocker



Smula jästen i en bunke, värm vattnet till 37 grader. Häll vattnet över jästen och rör om tills den löst sej. Rör ihop smöret och sockret med en elvisp. Blanda ner smörblandningen och ägg i bunken. Blanda mjöl med bakpulver och salt, häll ner i bunken. Arbeta till en smidig deg tills den släpper bunkens kanter, ca 5 min med maskin, 10 för hand. Låt degen jäsa 40 min.

Riv mandelmassan och blanda med smör och socker. Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk och dela den i 2 bitar. Kavla ut varje bit till en rektangel ca 55x20 cm. Bred på mandelmassan och sylten på ena degbiten. Lägg på den andra degbiten över och tryck till. Skär degplattan i ca 2 cm breda remsor, tvinna till snurror och lägg dom på plåtar. Jäs i 30 min. Grädda sedan bullarna mitt i ugnen 8-10 min. När bullarna har svalnat smälter du smöret i en kastrull, pensla bullarna med smöret och doppa dom sedan i sockret!

Bullarna vart jättegoda, men nästa gång tror jag faktiskt att jag hoppar över garneringen. De var lika goda utan och det kändes lite väl sockrigt.

//Hanna

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jisses vad goda dom såg ut då...
fina bilder med nya kameran också... det är nog en bra kamera ändå gumman!

Emma sa...

Det såg väldigt proffesionellt ut med tanke på någon som inte är bra på bakning ;).

På tal om jäsning så är du inte ensam...experimenterar fortfarande en del kring detta. Degen vill inte riktigt jäsa för mig heller ibland.

lina sa...

De ser underbara ut! De ska jag göra och överraska sambon, han ska nämligen åka vasaloppet för första gången så namnet är ju passande!

Hanna sa...

Vad kul att ni gillade kortet på bullarna! Dom såg inte lika underbara ut innan jag stoppade in dom i ugnen, men gräddningen gjorde susen!

Emma: Ja, visst är det knepigt det här med jäst och jäsning. Det är alltid lika nervöst när jäsningstiden är över och man lyfter på duken!

Lina: Ja, vad passar då bättre än vasaloppssnurror!? =)