lördag 12 januari 2008

Asiatisk lax

Jag är fortfarande inne på det asiatiska spåret märker jag. Idag skulle vi äta lax till middag och då vart det Hoisinglaserad lax och varmnudelsallad med en asiatisk dressing som Jamie Oliver använde till en varm pumpasallad.

Asiatisk lax med nudelsallad
laxfiléer i portionsbitar
hoisinsås
nudlar
vitkål
1 morot
sockerärtor


Jamie olivers dressing
Saft från 1½ lime
olivolja, 1 del olja 2 delar limesaft
1 riven röd chili
1 riven vitlök
1 tsk råsocker
1 tsk soja
4-5 vårlökar, finhackad
färsk mynta, finhackad
färsk koriander, finhackad

Lägg laxfileérna i en ungsform och pensla hoisinsås över dom. Tillaga i ugnen, 225 grader 15-20 min.

Tillaga nudlarna enl instruktion. Strimla vitkålen och skär sockerärtorna i 3 delar. Värm upp olja i wokpanna och woka grönsakerna. Strimla moroten, i sann Jamie Oliver anda så använde jag potatisskalaren som han brukar göra ibland och fick långa väldigt tunna morotsremsor. Lägg ner tillsammans med de andra grönsakerna och woka i någon minut innan du blandar i nudlarna.

Blanda samman alla ingredienser till dressingen och rör ner den i nudelsalladen. Servera till laxen, toppa med några färska koriander och myntablad! Jag hade tänkt att få med jordnötter i den här maträtten också eftersom jag tyckte att det passade så bra till Hoisinsåsen, men det glömde jag alldeles bort så jordnötspåsen står orörd i skafferiet.

Idag var jag ner och köpte mej en digitalkamera! Jag har inte haft en kamera på fler år och kände att det var på tiden att skaffa sej en nu. Det är lite trist att alltid behöva be om vännernas bilder, att man inte har några egna bilder efter födelsedagar, fester och andra tillfällen värda att fotografera. Dessutom börjar Joel bli lite less på att behöva dra fram sin telefon för att fota så fort vi ska till att äta, eller om vi är och hälsar på lill-lillebroren. Köpte mej en liten kompakt Olympus som jag än så länge är helt nöjd med! Har dock inte hunnit använda den så mycket ännu. I morron ska vi till pappa och hälsa på så då ska jag passa på att ta en massa egna kort på lillbrorsan.

//Hanna

Inga kommentarer: