onsdag 9 januari 2008

3-veckors sallad


Hallå där!
I kväll gjorde jag Mommas 3-veckors sallad som jag har nämnt tidigare. Det är så himla praktiskt att ha stående i kylen så man har råkost till alla måltider, utan att behöva ställa sej och hacka grönsaker. Namnet har den fått för att den tydligen ska hålla sej 3 veckor i kylen, det låter lite länge. 2 veckor kan jag garantera att den klarar sej, men mycket längre än så brukar inte min räcka.

3-veckors sallad

½ vitkålshuvud
1 morot
1 purjolök
½ paprika

lag:
en del olja
en del vinäger
inte fullt en ½ del socker
salladskrydda
peppar
en nypa flingsalt

Strimla vitkålen, enklast går det med en osthyvel, grovriv moroten, skiva purjolöken och paprikan tunt. Koka upp lagen och häll den över salladen. Den varma lagen gör att vitkålen mjuknar lite, men vill man ha den ännu mjukare kan man först lägga vitkålen i ett durkslag och hälla över kokande vatten.

I går var jag ledig, min tandläkare ringde och bokade om tiden (för 3:e gången) och jag fick tid klockan två, vilket innebär att jag måste vara ledig hela dagen. Först var jag rätt irriterad, men... en dag på stan är ju inte helt fel! Träffade Gabriella så vi gick och käkade lunch på Plaza, Rödspätta med kokt potatis och skagenröra, sedan var jag ute och shoppade. Hittade en del fynd på rean. Men fyndet jag var mest nöjd med var inte ens på rea. Hittade en stor, lång mysig stickad tröja på HM för 149:- vilket kap va!?

//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

mums vilken härlig sallad! =)

Anonym sa...

Jag brukar också göra den där. Supergod är den! Fast jag har aldrig testat med salladskrydda, brukar bara ha salt och peppar. Får testa med det nästa gång.

Hanna sa...

Ja, den är riktigt god!

Testa med salladskrydda, det piffar till det lite! =)