torsdag 31 januari 2008

Fiskgratäng



Idag gjorde jag fiskgratäng till middag, åh vad gott det var. Hemma hos oss käkar vi bara lax i fiskväg, och ibland nån burk tonfisk i sallad eller till pasta. Det är för att Joel har nån knepig princip om att man inte ska köpa fisk, man ska fånga den själv. Men han kommer ju aldrig hem med någon fisk. När han är ute och fiskar så äter dom antingen upp fisken, eller så kastar dom tillbaka den när dom har fångat den. För ett par år sedan tyckte jag inte om fisk alls... men nu på senaste har jag fått upp smaken för det! Därför passade jag på att köpa hem fisk idag när jag bara skulle laga mat till mej själv. Nåja, så här gjorde jag ialla fall:

Fiskgratäng
1 pkt Hokifiléer
1 milda extra 4%
Ett par msk Lätt créme fraiche
1 tärning fiskbuljong
1 citron
Dill
1 purjolök
En bit parmesanost
Citronpeppar, Svartpeppar och Salt.

Tina fisken. Blanda grädden, creme fraichen, fiskbuljong och hackad dill i en kastrull och koka upp. Smaka av med citronsaft, örtsalt och citronpeppar. Ställ åt sidan. Strimla purjolöken och lägg hälften i en ugnsäker form. Lägg fiskfiléerna över och krydda med örtsalt och svartpeppar. Strö över resten av purjolöken och häll över såsen. Tillaga i ugnen i 20-30 min.Ta ut efter ungefär halva tiden och riv över parmesanost. Servera med kokt potatis, grönsaker och ett par citronklyftor.

Ihelgen ska jag och Örjan ner till Sala och hämta en Jeep. Så det blir inget bloggande förrän efter helgen.

Trevlig helg//Hanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, vad gott det låter! Är det lunch snart?? :)
Vi ska göra chililax med cashewnötter i helgen, det blir nog också gott. Ha en trevlig helg i Sala, hälsa från oss här i Stugun!

Emma sa...

Haha, vad roligt med att fånga fisken.Men jag håller med, fisk man fångar själv är godast.