lördag 5 januari 2008

Rispapper


Hallå där!
En av julklapparna från mamma var en kartong med lite annorlunda matprodukter, bla rispapper, wasabi powder, sesam olja, långa hela bambuskott i saltlag. Idag testade jag att göra färska rispapperrullar. Har aldrig gjort det tidigare och inte heller ätit det. Jag gjorde två olika sorters fyllningar till rullarna, en med currykyckling och en med sweetchiliräkor. Så här gjorde jag:

Fyllning 1:
räkor
morot
savojkål
3-4 chilimarinerad vitlöksklyftor
Sweetchilisås, Sambal olek.

Blanda sweetchilisås och ungefär en tesked sambal olek, lägg i en handfull räkor. Marinera ett tag. Stimla en morot väldigt tunt, strimla savojkålen, och hacka vitlöksklyftorna. Woka alltsammans häll på lite sweetchili och lite vatten, blanda om. Stek tills morötterna känns mjuka. Häll i räkorna och låt det värmas upp.

Fyllning 2:
kycklingfilé
1 gullök
minimajs
curry

Strimla kycklingen och grönsakerna tunt, stek i en panna, strö över rikligt med curry, häll över lite vatten typ 1 msk, blanda om. Stek tills kyckling är färdig. Smaka av med salt och peppar.

Papperna ska ligga i vatten en stund så att de blir mjuka, ca ½-1 minut, sedan flyttar man över papperet till en kökshanduk, dom är väldigt tunna, så man får vara försiktig, sedan är det bara att lägga på fyllningen och börja rulla!

Båda två vart goda, men jag föredrog kycklingen. Jobbar fortfarande på att lära mej äta skaldjur. Först funderade jag på att göra en nudelsallad av något slag att servera tilll risrullarna, men när jag var på affären så såg jag en sån här nya Findus påse med haricot verts med grillad tomat och rödlök i vinägrett så det var en sån istället. När jag stekte på den så luktade det vinägrett, men det smakade inte så mycket, så jag hällde på en skvätt egen viägrett.

Till detta hade vi Hoisinsås, läste någonstans på internet att det var gott att blanda i krossade jordnötter. Och det var det! Joel tyckte att det smakade som om han åt på restaurang, det var ett bra betyg!! Tror dock att det var såsen mer än rullarna som gav det intrycket =)

Ha en trevlig lördagskväll!
//Hanna

2 kommentarer:

Emma sa...

Åh, vad kul att få något sådant i julklapp! Jag skulle älska att få ett hopplock av lite allt möjligt sådär.

Så du ska inte fritera rullarna som i en vårrulle?

Jag har också sett den där grönsaksblandningen från Findus den låter intressant.

Hanna sa...

Ja, det var en rolig julklapp! Jag valde att inte fritera dom... Kikade runt lite på internet och såg att man både kunde käka dom färska fritera dom eller tillaga dom i ugnen, och jag valde det enklare alternativet. =)