tisdag 29 januari 2008

Karibisk mangokyckling

Idag åt vi en supergod middag. Mangoglaserad kyckling på karibiskt vis, hittade receptet i kokboken Under valnötsträdet. Så här gjorde jag.

Mangokyckling
kycklingfiléer
2 medelstora lökar
3 vitlöksklyftor
3 medelstora tomater
1 sharonfrukt
6 msk mangochutney
2 msk worcestershiresås
salt, peppar

Ställ ugnen på 200 grader. Finhacka lök, vitlök och tomater. Fräs lök och vitlök i olja tills den har mjuknat, tillsätt tomaterna och fräs ytterligare någon minut. Blanda ner mango chutney och worcestershiresås, salta och peppra. Rör om och låt det puttra under ett lock ca 5 min. Dela kycklingfiléerna i ganska stora bitar. Lägg i en ugnsäker form och bred över mangoblandningen. Tillaga i ugnen ca 30 min. Innan servering, strö över hackad sharonfrukt, Servera med ris och haricot verts.

Det här receptet rekommenderar jag verkligen, kycklingen vart otroligt god. Sharonfrukten ingick inte i orginalreceptet, jag hade en hemma och kände för att göra det lite mer exotiskt!

Nu ska jag kolla på 50 firsts dates. Vissa par en sång som är "deras" Jag och Joel har en film, 50 first dates. Tyvärr jobbar han i kväll så jag får kolla på den själv och sakna honom.
//Hanna

1 kommentar:

Emma sa...

Du lagar så mycket god asiatisk influerad mat! Blir så sugen på att testa själv. Egentligen gillar jag dock inte mango chutney, tycker den är lite för söt. Men jag såg att det hade kommit en nyvariant nu, en liten starkare.