tisdag 18 november 2008

Indisk kikärtssallad


Idag testade jag ett recept ur Under valnötsträdet. Jag är riktigt nöjd med den kokboken. Här kommer recept på en kikärtssallad, inspirerad av indien.

Indisk kikärtssallad
2 burkar kikärtor
5 kokta potatisar
1 röd lök
½-1 röd chili
½ ekologisk citron
1½ tsk garam masala
flingsalt
1 dl hackad bladpersilja (byttes ut mot ruccola)

Häll kikärtorna i ett durkslag och skölj av noga. Skär potatisen en små kuber. Kärna ur chilin och finhacka den och löken. Tvätta och torka citronen, riv av det allra yttersta av skalet. Pressa saften. Blanda kikärtorna och potatis i en skål med lök, chili, citronskal och saft. Strö över garam masala och salt. Vänd runt varsamt och toppa med hackad persilja.

Till det åt jag kycklingfiléer och ingefärsyoghurt med sambal. Supergott!

I morron ska det flyttas på jobbet. Vi har nämligen byggt ut så nu ska ett gäng ut i nya byggnaden och vi andra ska sprida på oss. Efter jobbet ska bjuds det på tacobuffé och sedan ska vi sätta i gång att bära datorer och skärmar och pärmar och allt! Kommer nog att bli jättebra!

//Hanna

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du har hunnit laga en massa gott här sen jag tittade in senast!
Visst är det kul att inspireras av nya böcker? Måste testa den där youghurten med ingefära och sambal!
Ha de bra/Karin

Anonym sa...

Mmm, det är irriterande, men din kan jag kommentera på i alla fall! (Så förbered dig på att bli spammad, haha) Jag gillar också den boken men har inte hunnit kollat i den så mycket tyvärr.

Anonym sa...

Den där boken "Under valnötsträdet" måste jag nog köpa tror jag! Den indiska kikärtssalladen lät ju så himla trevlig, men jag är inte så förtjust i kikärtor :( Det kanske funkar att bara ha potatis i?

Anonym sa...

Vad gott det där lät!

fruktsallad sa...

Jag älskar den boken! Jag måste göra detta, det verkar supergott. Båda har ju indiskt som tema nu i dagarna, kul! :)

Hanna sa...

KarinW: Ja visst är det!! Testa den, den var god!

Emma: Det är en jättehärlig kokbok ju! Brukar titta i den lite då och då och varje gång slutar det med att jag lagar något ur den!

Anna: Det är en kokbok jag rekommenderar! Fungerar alldeles säkert med bara potatis!

Unga morsan: Det var gott!

Fruktsallad: Indiskt är ju såå gott!!

Anonym sa...

åh, smarrigt med kikärts-potatissallad! Måste testa! :D