lördag 29 november 2008

Fylld fläskfilé med soltorkade tomater och fetaost.


Ikväll lagade jag Crippe, och Jessica mat tillsammans hemma hos dom. Vi gick på stan tidigare i dag och funderade på vad vi ville äta. Jessica var sugen på fläskfilé och jag var sjukt sugen på soltorkade tomater. Så vi köpte fetaost, soltorkade tomater och fläskfilé. Resultatet vart fylld fläskfilé!

Fylld fläskfilé med soltorkade tomater och fetaost
1 fläskfilé
1 frp apetina
½ burk soltorkade tomater
salt, peppar.

Snitta filén nästan rakt igenom och banka ut den, salta och peppra. Hacka soltorkade tomater, blanda samman med mosad ost, häll i lite av oljan, salta och peppra. Bred ut röran över fläskfilén, rulla ihop, fäst ihop med tandpetare. Stek fläskfilén runt om ett par minuter. Tillaga sedan i ugnen 200 grader 20 minuter. Låt den gärna stå 10 min under folie innan du skär upp den.

Till fläskfilen käkade vi klyftpotatis med morötter och rödlök, och till det rödvinsås och en god sallad!

Maten var supergod och sällskapet om möjligt ännu bättre
!!
//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gott det låter! Precis sån där mat brukade mamma alltid laga på lördagskvällarna när jag bodde hemma och sen hade vi finmiddag med tända ljus och dom drack vin och jag drack läsk :) Hoppas du har en trevlig helg :)

Sanna sa...

Fläskfilé är något av det godaste jag vet! Hade det för inte så längesedan men nästa gång ska jag nog prova detta receptet istället.

jag har förresten utmanat dig på min blogg, kolla in länken:

http://veckansmiddag.blogspot.com/2008/11/utmaning-av-chili-ej-matrelaterat.html

Anonym sa...

Vad gott, jag älskar fläskfile men har aldrig vågat mig på fylld. Men det ser ju väldigt gott ut!

Hanna sa...

Anna: Tackar, jag hade en supertrevlig helg!

Ayla: Vi äter fläskfilé alldeles för sällan! Kul med utmaning, ska göra den i morron!!

Emma: Det var väldigt gott, så det tycker jag att du ska testa!

Anonym sa...

Fylld fläskfilé är så grymt gott!! Har aldrig ätit med soltorkade tomater som fyllning så det måste jag bara testa, ser ju så smarrigt ut!! :-)