måndag 10 november 2008

Broccolisoppa.

Just nu sitter Joel på ett flygplan på väg till solen! Hans mamma har bjudit med honom till Dubai i två veckor. Ska erkänna att jag är lite avundsjuk, vad skönt med sol!! =) När folk har frågat vad jag ska göra när Joel är borta har jag svarat: Broccolisoppa. Ska passa på att äta sånt som han inte tycker om! Den här soppan är enkel att göra med få ingredienser men är väldigt god!

Broccolisoppa
500 g broccolibuketter i små bitar
1 gul lök i små bitar
1 msk smör
1 liter vatten
1-2 grönsaksbuljongtärningar
2 1/2 dl grädde eller matlagningsgrädde

Fräs lök och broccoli mjukt i en kastrull och tillsätt vattnet, buljongtärning och grädde.Koka ca 8 min.Mixa soppan slät med mixerstav el liknande. smaka av med salt och vitpeppar. Red av med majzenamjöl om du vill ha den tjockare.

//Hanna

8 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar broccoli! Så gott med broccolisoppa och en god macka till. Mums! :)

Anonym sa...

Åh gud vad gott!! Jag verkligen älskar broccoli!! Mumsmums!:)

Anonym sa...

lyxigt för honom! tack för mattipset, har allt det där hemma :) soppa passar bra i det här tråkiga vädret...

Hanna sa...

Unga mamman och Jennie: Ja, jag förstår inte hur man inte kan tycka om broccoli!!!

Carolina: Mmm, tänk vad sönt med sol och värme! =)

Sanna sa...

Broccolisoppa är en av mina och resten av familjens stora favoritsoppa! Men nu var det ett tag sen sist. Däremot äter vi kokt broccoli flera gånger i veckan.. det är mums med lite smör :)

Hanna sa...

Ayla: Det är så trist att sambon inte gillar broccoli... Men jag ska bli bättre på att äta kokt broccoli till maten!!

Anonym sa...

Älskar broccoli, min favorit soppa men jag brukar ha med lite julvorts bröd då bli det änu godare. /Erica

sara sa...

kanongott!