söndag 16 november 2008

Het linssoppa med curry och saffran.

Så, då har jag kommit hem från mamma! Idag har jag hjälpt till på bröd och smakmässan som hon har stökat för hela veckan! Jag stod mest i fiket och så sålde jag lotter. Mamma sålde allt möjligt, hemgjord senap, lussebullar, rullrån, kola, knäck, julkransar, småtjocksockar... Ja hon är duktig på en massa min mamma! =)

Egentligen hade jag tänkt att göra Unga morsans vegetariska herdepaj till middag idag, men så hade mamma bakat sitt goda bröd som passar så bra till soppa, så då fick det bli linssoppa istället. Vart nog lite påverkad av julmusiken och lussekatterna för jag föll för ett recept med saffran i.

Het linssoppa
3 dl röda linser
3 st medelstora potatisar
1 st stor gul lök
1 msk färsk ingefära, finriven
1 msk curry
0.5 krm saffran
Sambal oelek efter behag
1 l grönsaksbuljong

Fräs linser, tärnad potatis, hackad lök, curry och ingefära.Slå på buljong och låt koka till potatis och linser är mjuka. Smaka av med sambal efter eget tycke.

//Hanna

Inga kommentarer: