söndag 27 april 2008

Rödbetspaj med fetaost.

Idag vart det paj till middag, rödbetspaj! Jag letade efter lite tips på vad man kunde käka till prinskorvar när jag hittade receptet på Coop och eftersom både jag och Joel gillar färska rödbetor så kändes det som ett perfekt tillbehör till korvarna.

Rödbetspaj
1 kg färska rödbetor
3 ägg
2 dl mellanmjölk
1/2 tsk örtsalt
1/2 krm svartpeppar
100 g getost
en sats pajdeg

Tryck pajdegen i en pajform, så att den täcker botten och kanten. Nagga degen med en gaffel och låt stå kallt medan rödbetorna kokas. Koka rödbetorna mjuka i lättsaltat vatten. Gnid bort skalet och spola dem kalla. Skär rödbetorna i stavar och bred ut dem i pajskalet. Vispa samman ägg, mjölk, salt och peppar och häll det över rödbetorna. Smula över getosten. Grädda pajen i nedre delen av ugnen tills äggsmeten stelnat, 35-40 minuter.

Till detta käkade vi som sagt prinskorv, lite grönsaker och en yoghurtsås med vitlök, salt, peppar och persilja. Det vart riktigt gott!! Däremot tog det en himla tid att göra pajen, det stod att tillagningtiden var en timme så jag satte i gång ungefär 1 timme och en kvart innan jag skulle gå ner och träna. Men först skulle man göra pajdegen och sedan skulle man koka rödbetorna mjuka innan man tog av skalet och delade dom. Mina rödbetor var ganska stora så det tog en halvtimme att får dom mjuka, sedan var ju dom jättevarma när man skulle ta av skalet och skära dom (trots att jag sköljde dom i kallt vatten). Jag trodde att jag skulle hinna grädda pajen innan jag gick ner på träningen. Men så vart det inte. Smartare vore nog om man först skalar rödbetorna och skivar dom och sedan kokar dom. På så vis kortar man ju ner koktiden och dessutom slipper man bränna fingrarna! =)

I morron ska jag, Crippe och Jessica till Sundsvall och gå på IKEA!
//Hanna

5 kommentarer:

M. sa...

åh, vad kul med IKEA:) hoppas att du hittar något kul:) ha det så bra:)

Anonym sa...

Jag har utmanat dig på min blogg!

M. sa...

jag har utmanat dig på min blogg. jag såg att emma hann före, men du kanske kan anta den och ange oss båda:) ha en bra dag:)

Anonym sa...

Tjena. Nu har jag hittat hit. Vad mycket gott jag ska börja laga nu :) //Olle

S sa...

Jättegod paj, tack för receptet! Men ett helt kilo rödbetor, menar du allvar eller står det fel? Jag tog tre stycken, det räckte mer än väl =)