fredag 25 april 2008

Gratinerade zucchinifyllda tomater


Hahaha!!! Alltså, hur lyckas mattidningar och receptböcker alltid få så fina kort?? Visserligen är det yrkesfotografer som tar korten... men? Idag åt vi som både rubrik och bild avslöjar zucchinifyllda tomater. Dom såg jättefina ut när dom stod i ugnsformen, sedan lyfte jag över den första till min tallrik, ställde ner den försiktigt och sedan rasade "kanterna" och tomaten och all fyllning låg i en hög på tallriken. -Joel! Det här är din tallrik sa jag och räckte över den till honom. Sedan försökte jag försiktigt lyfta över en ny tomat till min tallrik, här ovan ser ni ett av dom första korten, den är väldigt suddig, men här är det ialla fall en hel tomat, den sjönk ihop mer och mer hela tiden. =)

Gratinerade fyllda tomater
8 stora tomater
1 gul lök
1 zucchini
3 dl kokt ris
olivolja
salt, peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skär av toppen på tomaterna, och kröp ur kärnhusen (spar dom till senare). Skala och hacka lök och zucchini, fräs i olivolja i ett par minuter under omrörning. blanda med riset, salta och peppra. Placera tomaterna i en ugnsform, fyll med ris/zucchiniblandningen. Lägg på locken, ringla över olivolja och gratinera i ugnen i ca 20 min.

Lägg det som vart över av tomaterna i en kastrull, smaksätt med salt, peppar, oregano och lite sambal olek om du vill ha lite hetta i såsen. Låt puttra 10-15 minuter och rör om då och då. Sila sedan såsen och severa till tomaterna.

Maten vart god, men det gäller att du kryddar zucchiniblandningen ordentligt, jag kryddade lite för lite och fick ta med både pepparkvarn och flingsalt till bordet. Vilken underbar dag det har varit i dag va!? Jag blir på så bra humör när solen skiner!!

Hoppas att ni har haft en bra dag!

//Hanna

3 kommentarer:

M. sa...

jag tycker att det låter jättegott:) hoppas att du har haft en bra dag:)

Anonym sa...

Det ser hemmagjort ut :)
Fylld tomat är nog inte så lätt heller, vet ju bara att de spricker och faller ihop en hel del när de ugnsgratineras men jag tycker du lyckades bra med det.

Hanna sa...

Det var gott också! Det här var som sagt ett av dom första korten, när jag skulle äta så låg även den i en hög på tallriken! haha!