tisdag 1 april 2008

Mexisoppa med chorizo


Idag har jag varit ledig, å vilken härlig dag det har varit! Jag och brorsan for hem till mamma i går kväll och sov där. I morse klev jag upp runt halv nio, då gick mamma och jag ut med hundarna, efter promenaden käkade vi frukost sedan kokade vi kaffe som vi tog med oss och satte oss ute i solen och glassade och läste! Efter ett par timmar i solen for vi hem till pappa och jag har busat med lill-lillebroren hela eftermiddagen. Vilken sötnos han är!!!

När jag kom hem bakade jag majsbröd och gjorde en texmex-inspirerad soppa. så här vart soppan:

Mexisoppa med chorizo
4 potatisar
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
2 chorizo
1 liten burk röda kidneybönor
2 tärningar köttbuljong
tacokrydda
tomatpuré

Häll upp 1½ liter vatten i en kastrull, lägg i buljongtärningarna. Skala och tärna potatisen, lägg ner i kastrullen. Skala och hacka löken och vitlöken fräs i lite olja i en panna, hacka paprikan och fräs tillsammans med löken, häll över till kastrullen, skiva chorizon och kasta ner den också. Smaka av med tomatpuré och ungefär en halv påse med tacokrydda. Koka i typ 10-15 min tills potatisen är färdig, Lägg i bönorna på slutet. Servera med majsbröd!


Soppan vart riktigt god och tillsammans med majsbrödet var det väldigt mättande.
//Hanna

Inga kommentarer: