tisdag 1 april 2008

Majsbröd

Majsbröd
2 ½ dl fint majsmjöl
2 dl vetemjöl
½ tsk salt
½ tsk krossad svartpeppar
½ tsk chilipepparflingor
2 nypor malen brödkrydda
2 tsk bakpulver
1 stort ägg
2 1/4 dl mjölk
1½ dl majskorn

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnssäker form ca 20x20 cm. Blanda samman alla torra ingredienser i en skål. Gör en grop i mitten. Vispa upp ägget, blanda med mjölken. Slå vätskan i mjölgropen och rör slätt. Vänd ner majskornen. Rör inte mer än nödvändigt.Skeda ner smeten i formen. Grädda i ca 15 minuter tills ytan är gyllenbrun. Låt svalna något, lossa sedan från formen. Skär brödet i fyrkanter. Servera det ljummet.

Där här receptet hittade jag på matklubben.se, det gick supersnabbt att göra, sammanlagt 20-25 minuter. Jag lät den står lite längre i ugnen eftersom jag inte tyckte att den hade fått någon färg efter 15 min. Till en början när jag smakade på brödet så tyckte jag att jag hade misslyckats, smaken var så där och det kändes torrt (mitt ägg var inte alls speciellt stor, snarare litet, kanske det kan ha något med saken att göra?) Men sedan när jag käkade det till soppan med smör och ost så tyckte jag att det var jättegott. Både soppan och majsbrödet fick väldigt bra betyg av Joel!

//Hanna

4 kommentarer:

M. sa...

nej, jag blev inte lurad som tur var:) bröden ser goda ut:) du gör mycket gott:) ha en bra kväll:)

lina sa...

Majsbröd har jag aldrig testat att baka! Låter gott tycker jag!

Anonym sa...

Tack så mycket! Jaa biblioteket är väldigt underskattat blir överaskad varje gång jag kommer dit. Bröden ser jättegoda ut. har aldrig testat att baka med majsmjöl...

Hanna sa...

Molly: vad kul att du tycker det! =)

Lina och Minijossan: testa majsbrödet det var riktigt gott!