tisdag 6 januari 2009

Wokad biffgryta

Idag invigde jag min nya kokbok Africa on my mind av Marcus Samuelsson som jag fick av mamma i julklapp. Jag var väldigt sugen på att göra något som man åt tillsammans med det etiopiska brödet ingera eftersom jag ätit det tidigare en gång. Det vart då den här wok-grytan.

Wokad biffgryta
4 msk osaltat smör
2,5 dl tunt skivad rödlök (vart en normalstor)
175g ryggbiff i bitar, ca 1 cm stora
1 tsk salt
1,5 tsk chilipulver
3 krm malen kardemumma
3 krm malen ingefära
2 krm spiskummin
1 nya mald kryddnejlika
2 krm nymald svartpeppar
3 vitlöksklyftor i bitar
3 tomater grovhackade
2 jalapeño-chilifrukter, utan frön och mellanväggar, i tunna strimlor
1,25 dl rött matlagninsvin

Smält smöret i en wok på hög värme. Fräs löken under konstant omrörning tills den börjar ta färg. Lägg i köttet, strö över saltet och fräs vidare under omrörning tills det är väl brynt runt om. Rör ner alla kryddorna tillsammans med vitlöken. Häll sedan ner tomater, chili och vin. Rör om och sjud i en minut. Smaka av med salt om det behövs.

Jag överskattade mej själv lite i köket idag. Jag trodde nämligen att jag skulle klara av att göra både ingera och woken samtidigt.... det gick inte, jag fick ropa in Joel. Brödet ska först gräddas i 20 sekunder utan lock, 30 sekunder med och sedan är det färdigt... Man hinner alltså inte med så mycket däremellan. Till woken använde jag vanligt margarin och tog fläskfilé istället för ryggbiff. Vill man inte göra ingera så står det i kokboken att man även kan servera det med nudlar eller potatismos.

//Hanna









4 kommentarer:

Anna sa...

det såg verkligen jätte gott ut.
blir ett bokmärke=)

Anonym sa...

Hej!
Vilken trevlig hemsida du har!
Mycket spännande mat verkar du laga också!
Ska försöka prova din pasta med saffran och parmesan, verkar mumma!
Hälsningar Anne

Anonym sa...

Jag fick också den boken i julklapp och den är verkligen superbra! Jag har inte testat något ur den än, men jag är också ganska sugen på ngn gryta eller ngt av hans tillbehör som han skriver om :)

Hanna sa...

Anna: Ja, den här rätten rekommenderar jag!

Anne: Åh tack!! Pastan med saffran var jättegod, så den rekommenderar jag!

Anna: Visst är den!! Finns en massa man vill testa!