fredag 2 januari 2009

Crème brûlé med limesockrade bär.

På nyårsafton åt vi créme brûlé till efterrätt. Har aldrig ätit det tidigare men jag var ju tvungen att testa det nu eftersom jag fick en gasolbrännare av mamma i julklapp!!

Créme brûlé
3½ dl grädde
1½ dl mjölk
2 vaniljstänger
3/4 dl strösocker
4 äggulor
½ dl strösocker
rivet skal från 2 lime
6 dl blandade färska bär
3 msk råsocker

Värm ugnen till 100 °. Blanda grädde och mjölk i en kastrull. Dela och skrapa ut kärnorna ur vaniljstången. Lägg frön och stång i gräddmjölken och koka upp. Ta upp vaniljstången. Rör ihop äggulor och 3⁄4 dl socker och rör sedan ner den varma gräddmjölken i äggsmeten. Häll smeten i ugnssäkra portionsformar.
Ställ portionsformarna i ett vattenbad i ugnen. Tillagningstiden beror på formarnas utformning och kan variera mellan 45 och 60 minuter. Skaka försiktigt på formarna och kontrollera att brûléen har stannat. Ställ de färdiga formarna i kylen i 30– 40 minuter tills de kallnat helt.

Mixa 1⁄2 dl strösocker och limeskal i någon minut, så att det blir ett grönt granulat. Rensa bären och dela jordgubbarna i klyftor. Strö ett tunt lager råsocker över varje brûlée och bränn med en gasolbrännare. Blanda bären med limesockret och servera brûléen med bären i en skål vid sidan av.

Jag hittade recepet på internet men skrev ner det lite snabbt på ett papper som jag tog med, upptäckte nu att de skulle stå i ett vattenbad i ugnen. Det gjorde inte jag och det fungerade utmärkt i alla fall. Har man inte en gasolnbrännare kan man sätta ugnen på grill, 300 grader och ställa in formarna längst upp en liten stund så att sockret bränns. Bären åkte på efter att kortet hade tagits, jag anvvände frysta hallon och blåbär.

//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig ätit creme brulee, men det ser gott ut. Coolt med gasolbrännare!

Hanna sa...

Emma: Jag hade inte heller ätit det tidigare, men jag gillade det. Kommer definitivt att göra det igen. Ja visst är det! Kommer att göra flera efterrätter där en gasolbrännare behövs!

Anonym sa...

Det var jättegott! Tips: koka upp vatten för vattenbadet i vattenkokare så det är 100 grader redan när det åker in i ugnen, annars kan det ta evigheter!
ca 130 grader funkar bra!

Fredrick