tisdag 13 januari 2009

Orientalisk fiskgryta


Hade ett par hajmalfiléer i frysen som väntade på att bli tillagade så idag vart det en mycket god fiskgryta till middag.

Orientalisk fiskgryta
1 purjolök
1-2 tsk curry
2 stora potatisar
1 morot
2 dl lätt créme fraiche
1 dl mjölk
2 msk hummerfond
3 hajmalfiléer
räkor
1 msk dill
salt, peppar

Strimla prujolök och fräs i matfett. Tärna potatis och morot och låt det steka med i ett par minuter. Häll i créme fraiche, mjölk och fond. Låt det koka upp. Skär fisken i ca 2 cm stora bitar. Lägg ner i grytan och låt det kok i ca 5 min. När fisken är färdig lägg i räkor och dill. Hetta upp, smaka av med salt och peppar.

Jag åt matvete till grytan men man kan även ha ris eller pressad potatis.

I morron ska jag till Stockholm över dagen för utbildning, så det blir ingen matlagningen. Däremot ska jag träffa upp Charsten och käka middag med honom! Ska bli supertrevligt, han var ju hem över jul men vi hann inte riktigt ses någonting. Mindre trevligt är att taxin kommer och plockar upp mej 05.20... det är tidigt det!

//Hanna


7 kommentarer:

Anonym sa...

Mums, det både ser ut och låter jättegott!! Jag har också ätit orientaliskt ikväll, indiskt förståss med kyckling :) Hoppas du får trevligt i Sthlm och att middagen blir god :)

Anonym sa...

Curry är oslagbart till fisk!

Anonym sa...

Yumyum!! Ser och låter supergott, måste bara testa detta i veckan. Blev jättehungrig nu.. :)

Anonym sa...

Det där var en riktig festgryta tycker jag. Har aldrig testat att ha potatis i men det ska jag komma ihåg.
Ha det trevligt i huvudstaden Hanna!

Hanna sa...

Anna: Du äter så mycket gott indiskt!!

Umma: Ja visst är det!

Ungamorsan: Gör det! Det här receptet kan jag rekommendera!

KarinW: Gör det, det var riktigt gott!

Anonym sa...

den där såg jättegod ut :) jag har ALLTID så svårt att komma på vad jag ska göra med fisk, speciellt torsk...

Anonym sa...

Testar just nu :)
Kommer utesluta potatisarna ( min mamma som även ska få äran att slippa laga middag ikväll kommer, hon kör på den nya "fett-dieten", vet inte alls vad den heter, föreläsning på campus om den igår)
Luktar super redan nu :)