lördag 24 januari 2009

Jerkmarinerad kycklingfilé.

Idag testade jag två nya recept ur Africa on my mind. Jag älskar den kokboken! Jag gjorde tomat- och dadelröra och jerkmix som jag sedan marinerade kycklingfiléer i. Det ser ut som det är massor av ingredienser, men det är mest kryddor och har man som jag en överfylld kryddhylla fylld med diverse kryddor så är inte det ett problem!

Jerkmarinerad kycklingfilé
4 kycklingfiléer
2 msk olivolja
6 pressade vitlöksklyftor
2 finhackade jalapeñochilifrukter utan frön och mellanväggar
1 msk mald kryddpeppar
1 tsk mald kanel
1 tsk kajennpeppar
2 msk råsocker
1 tsk vitpeppar
1 msk torkad timjan
1 tsk salt
1 tsk mald ingefära
4 sharlottenlökar, finskurna
0,75 dl färskpressad limejuice
1,25 rödvinsvinäger

Hetta upp olja i en liten stekpanna på medelvärme. När den börjar skimra tillsätt vitlök och chili som får fräsa med tills vitlöken börjar få färg, ca 3 min. Tillsätt kryddpeppar, kanel, kajennpeppar och råsocker och fräs vidare under omrörning tills sockret börjar smälta och det bildas klumpar. Dra stekpannan från värmen och låt svalna.

Skrapa ner blandningen i en mixer. Tillsätt vitpeppar, timjan, salt, ingefärar, salladslök, limejuice och rödvinsvinäger, mixa till en slät massa. Häll över i en plastpåse, i med kycklingfiléerna och låt de ligga och marineras i ungefär en timme. Tillaga sedan i ugnen ca 30 min tills kycklingen är färdig. Till detta åt vi sötpotatis som ungsbakats och tomat- och dadelröra.

I dag var det födelsedagsfika för momma så vi for dit och åt en mycket god smörgåstårta och träffade släkten! Mycket trevligt. Jag är ovanligt nog sugen på att baka känner jag, funderar på att göra pitabröd. Såg just ett recept i Africa on my mind och jag har alla ingredienser hemma! Hmm... jag får se!

//Hanna


7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar också den boken! Fick den i julklapp och har läst den från pärm till pärm! :) Jag måste testa sötpotatis... har ju aldrig ätit det... rekommenderar du det?

Anonym sa...

Gud vilken härlig blogg :D

Hanna sa...

Anna: Det var första gången jag testade det och jag gillade det. Lite mjukare än vanlig potatis och sötare, såklart! =)

Åsa: Åh, tackar! =)

Anonym sa...

Låter jättegott!

Hanna sa...

Nadja: Det var jättegott. Tomatröran kan jag verkligen rekommendera till en hot köttbit!

Anonym sa...

Bra recept, men vilken ugnstemp??

Hanna sa...

Jag skulle tro att jag hade 200-225 grader.