onsdag 28 januari 2009

Het linssoppa med kanel.


Så då var det Onsdag, fast jag har haft torsdag hela dagen... Kanske därför det vart soppa till middag? Jag försöker ju äta soppa en gång i veckan, den här veckan vart det en spännande linssoppa med kanel och tabasco!

Het linssoppa med kanel
3 morötter
2-3 medelstora gula lökar
1/2 röd paprika
1 tsk curry
2 msk olja
1 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl röda linser
salt, vitpeppar
3-4 stänk tabasco
1-2 krm kanel

Skala och skär morötter och lök i små bitar. Skölj, kärna ur och tärna paprikan. Fräs morötter, lök, paprika och curry i oljan i engryta, stor nog för soppkok. Tillsätt vatten, buljongtärningar och linser.
Koka under lock ca 15 minuter eller tills grönsakerna är mjuka och linserna sönderkokta. Smaka av med salt, vitpeppar, tabasco och kanel. Ev mer curry efter smak.

Nu ska jag ut och promenera med Sofie!!
//Hanna


4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så gott det ser ut! Jag har ju aldrig ätit linser men jag måste nog prova! Curry är himla gott, men tror du inte garam masala skulle vara gott också? :)

Anonym sa...

Linser är jag så dålig på att laga till men det där verkar gott, passar en "soppoman" som mig!

Anonym sa...

Härligt recept!! Tack!!!

kramis

Hanna sa...

Anna: Det tycker jag att du ska göra! God och billig mat! Garam masala fungerar alldeles säkert utmärkt till!

KarinW: Jag tycker att du ska testa den, den var god!! Fick krydda lite extra med kanelen.

Duracellmamman: Varsågod! =)