söndag 25 januari 2009

Chili con carne

Idag har jag hunnit med massor! Klev upp i morse och bakade muffins, sedan promenerade jag ner till Lillänge och handlade lite och så försökte jag lämna in min mobil på lagning men den fick jag med mej hem igen... ska börja med att ladda ner någon programuppdatering, det kanske gör alarmet pålitligare(?). Sedan bakade jag matbröd, gjorde chili con carne och stekte cevapcicis till morrondagens middag. När det var färdigt var jag och tränade och nu sitter jag i soffan mätt och belåten!

Chili con carne
400g köttfärs (jag använder älgfärs)
1 grön chili
1 grön paprika
2 vitlöksklyftor
1 stor gul lök
1-2 dl kokade blackeyed peas
2 burk krossade tomater
chilisås
sambal olek
kajennpeppar
paprikapulver
salt, peppar

Stek köttfärsen i en stekpanna i lite matfett. Salta och peppra, häll över i en gryta. Hacka lök, vitlök, paprika och chili (ta bort mellanväggar och frön). Fräs i olja, när löken blir glansig häller du över det i grytan. Häll över krossade tomater och bönor. Salta, peppra och krydda. Låt det stå och puttra i ungefär 40 min. Smaka av med sambal olek och kryddor. Servera med ett gott bröd!

//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, det var en effektiv dag! :) Jag har också varit ledig idag, men inte ens hunnit med hälften så mkt! Fast jag har minsann varit och tittat på tvättmaskin och äntligen hittat en jag vill ha och som inte tar för stor plats i mitt lilla badrum :) Chili con carne är en grym maträtt som ligger långt fram bland mina favoriter..... fast jag använder heinz bönor i tomatsås i också... är helt tokig i dem :)

annamaria sa...

Det blev chili här också - i fredags. Jag tog en burk hackad grön chili i - himla gott blev det. Jag tar också gärna lite heinz vita i. Vad nöjd du måste känna dig en sån dag! Är lite avis.

Vickan sa...

Herregud vad du fått mkt gjort :-)!!

Anonym sa...

Tufft me älgfärs! Om du gör det med nötfärs någongång, blanda gärna i kakao! Det ingår i det Mexikanska originalreceptet. Glöm inte Jalapenos!

Hanna sa...

Anna: För ett par år sen gillade jag inte alls chili con carne... nu kan inte jag komma ihåg varför! =)

AnnaMaria: Ja, riktigt nöjd! =D

Vickan: Vissa dagar får jag sådana ryck... andra dagar är inte lika fyllda ska jag erkänna!

Janne: har hela frysen full! =) Ska absolut testa med kakao nästa gång! Spännande!