tisdag 6 januari 2009

Ingera

Ingera är ett syrligt svampigt etiopiskt bröd gjort av teffmjöl. I kokboken Africa on my mind kan man läsa: I Etiopien lägger man upp ett ingerabröd som en bordsduk och sedan skedar man upp olika grytor på det. Matgästerna river ingerabitar från en hög med hopvikta bröd och sveper i sej maten med hjälp av dessa, för att till sist sätta i sej "duken" som sugit upp alla goda såser. Det här brödet serveras till nästan alla mål.

Brödet görs av surdegsbas och teffmjöl och sedan får det jäsa i 3 dagar. Men i kokboken har man anpassat det till västerländska köket och använder istället fullkornsvetemjöl, yoghurt och bakpulver. Så här gör man:

Ingera
5 dl fullkornsvetemjöl
2,5 dl vanligt vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
1,25 naturell yoghurt
7,5 dl kolsyrat vatten
2 msk klarnat smör

Vispa samman mjöl, salt och bakpulver. rör ner yoghurten i vattnet och vispa därefter ner vätskan i mjölet till en ganska tunn, slät smet. Sila den för att bli av med klumpar. Smörj en stor stekpanna med klarnat smör och hetta upp på medelhögvärme. Häll i drygt 1 dl smet i pannan, börja hälla i mitten och häll i en spiral och grädda 20 sek. Täck med ett lock och grädda ytterligare 30 sek. Lägg över brödet på en tallrik och täck med varm duk för att hålla det varmt medan du grädda resten.

Smeten räckte till 12 pannkaksbröd. Först hade jag tänkt att göra en halv sats bara eftersom jag visste att all ingera inte skulle gå åt, men sedan kom jag på att det kunde vara ganska bra att ha lite extra smet att träna med. Det var en bra idé. Dom första var för tjocka, och det där med att hälla i en spiral fick jag inte alls till. Jag gjorde som jag gör när jag gör pannkakor och det fungerade bra!!

I receptet står det att man ska använda klarnat smör, det gjorde jag men det går nog alldeles lika bra med vanligt. Klarnat smör gör man genom att smälta minst 250 g margarin på svag värme utan att röra om så att mjölkfetterna far ner på botten. Sedan skummar man ytan och häller försiktigt över smöret utan bottensatsen i en burk som kan förslutas. Klarnat smör håller sej upp till sex månader i kylen förutsatt att locket är rejält påskruvat.

//Hanna

Inga kommentarer: