lördag 17 januari 2009

Jamie Olivers Kyckling i mjölk.

Idag testade jag att tillaga hel kyckling för första gången! Testade ett av Jamie Olivers recept.

Kyckling i mjölk
1 hel kyckling
100 g smör
olivolja
½ kanelstång
1 rejäl näve färsk salvia
skalet av två citroner
10 vitlöksklyftor med skal
5½ dl mjölk
salt, nymald svartpeppar

Värm ugnen till 200 grader. Ta fram en gryta där kycklingen får plats. Salta och peppra den generöst och stek den i smör och olivolja vänd den då och då så att den blir vackert brynt runt om. Ta grytan från värmen, lägg kycklingen i en ugnsform häll över smör och olja från grytan. Lägg i resten av ingredienserna och tillaga i ugnen i 1½ timme. Ös över med kokspadet då och då. Citronskalet kommer att få mjölken att skära sej, men det blir en sås som är helt fantastisk.

Jag glömde att köpa salvia så jag kryddade med franska örter i stället. Jag tyckte att spadet smakade lite lite så jag pressade i en halv citron och saltade och pepprade lite till. Till detta åt jag ris och sallad. Jamie rekommenderade att man skulle servera kycklingen till potatismos!

Nu ska jag ta och fara hem till min mamma!
Trevlig kväll!
//Hanna


Inga kommentarer: