tisdag 30 september 2008

Etiopisk middag.



Ja, tänk om jag hade haft min kamera.... då hade ni kanske sett vad som är på bilden!?

När jag kommit till hotellet var jag vrålhungrig, i taxin på väg hit såg jag att vi åkte förbi en restaurang som hette Abyssinia så den fick det bli. Abyssinia var en etiopisk restaurang, spännande va!!? Etiopisk mat har jag aldrig ätit tidigare så jag frågade vad de rekommenderade. Kvinnan som arbetade där tyckte att jag skulle ta en Mixtallrik, så jag fick smaka på lite olika saker den var lite dyrare än de vanliga rätterna, men vad fasen... är jag på en etiopisk restaurang så vill jag ju testa så mycket som möjligt!

Ut kom hon med ett stort fat... typ "korgfat", på den låg ett stort börd och 6 olika smårätter, det gråa på sidan är ett likadant bröd som det maten ligger på och det använder man att äta med, bestick fanns det inga! Jag har inte någon större koll på vad som är på fatet men så mycket vet jag att det var en sallad med tomat, lök och vinägrett, en vegetarisk röra med linser och en annan vegetarisk som jag inte vet vad den innehöll men den var hyfsat stark och smakade lite kanel. Det var också en gryta med hackat nötkött och en gryta med lammkött (tror jag) som smakade gudomligt, till den var det någon sorts färskost och sist men inte minst så var det morötter, vitkål och en grönsak till (kan inte komma på vad det var för någon) som jag tror tillagats i ugnen. Alltsammans var hur gott som helst! Till en början tyckte jag att det såg lite ut, men i vanlig ordning räcker det och vart över! =)

Den här restaurangen kan jag absolut rekommendera!
//Hanna
Tack för alla tips på en bättre fläskpannkaka förresten! Nästa blir nog bättre!

4 kommentarer:

M. sa...

åh, vad kul att du har besökt den här restaurangen! :) jag vet inte hur många gånger jag har funderat på att besöka den, men inte kommit mig för, men nu ska jag se till att få ändan ur och gå dit nästa gång jag är inne i sthlm :) ha en fortsatt bra kväll :) kram

Lisa sa...

oh vad spännande! jag är himla sugen på att testa afrikansk mat, har jag nog i princip aldrig gjort tror jag. blir tunisien om en månad, men maten där ska nog påminna mer om mellanöstern än övriga afrika tror jag...

Anonym sa...

Vad bra med mattips, jag ska till Stockholm framöver. Det är kul att gå ut och äta något "nytt"!

Hanna sa...

Molly: Ja, gör det!!

Lisa: Ja eller hur!! Jag tycker det är jättespännande med afrikansk mat!

Karin: Det är det verkligen, jag rekommenderar denna restaurang!