lördag 10 januari 2009

Yoghurt- och saffransmarinerad kyckling

Idag vart det kyckling till middag, saffransmarinerad kyckling! Så här gör man den.

Yoghurt- och saffransmarinerad kyckling
4 st kycklingfiléer
0,5 krm saffran
1 krm salt
3 dl matlagningsyoghurt
1 krm svartpeppar
1 msk olja, till stekning
0,5 tsk salt

Lägg ut kycklingfiléerna och tryck till den med handen så att de blir något plattare. Lägg dem i en plastpåse. Stöt saffran och 1/2 krm salt i en mortel och blanda med yoghurt och peppar. Häll yoghurten över filéerna och gnugga påsen så att marinaden fördelas över köttet. Låt vila ett tag. Hetta upp oljan i en stekpanna. Krydda kycklingfiléerna med 1/2 tsk salt och stek dem gyllenbruna runt om, ca 2 min på var sida. Sänk temperaturen och lägg ett lock på stekpannan. Efterstek ca 5 min. Skiva kycklingfiléerna och servera dem med sallad och bulgur.

Bulgurn blandade jag tillsammans med haricotverts och rödlök! Dennis och Therese kom hit och käkade middag och strax ska jag följa med hem till dom och skruva möbler!

Bloggtipsarna hade tipsat om fruktsalladen jag gjorde i går kväll! Vad kul!! =)
//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också ätit kyckling ikväll fast kycklingenchiladas som mamma hade gjort! Hur gott som helst!

Hanna sa...

Anna: Mammas mat är alltid godast, eller hur!? =)

Maria sa...

0,5krm saffran - är det en påse?
Jag får för mig att det är ganska mycket, finns det större påsar att köpa? Eller vad har du för saffran?