söndag 14 september 2008

Soppa med rödcurry.


Kräftskivan i går var jättetrevlig. Idag är en typisk "dagenefter"-dag och har mestadels spenderats i soffan. Det var riktigt nära att vi beställde hem pizza till middag men sen vart jag sugen på något med röd curry. Eftersom det visade sej att jag gillade kycklingsoppa så fick det bli det.

Soppa med röd curry
1 kycklingfilé
5 dl vatten
1 tärning hönsbuljong
minimajs
sockerärtor
gul paprika
1 röd chili
nudlar
kokosmjölk
3 tsk röd currypasta
några torkade kafirblad
gurkmeja
chiliflingsalt

Strimla kycklingen, koka upp vatten lägg i buljongtärning, kyckling, kokosmjölk, kafirblad och rödcurry. Finhacka en chili och strö i. Låt det puttra i 5-10 min. Smaka av med salt och i med lite gurkmeja för roligare färg. Bryt ner nudlar i soppan och häll i grönsakerna. Färdig att servera när nudlarna är klara!

5 kommentarer:

Anonym sa...

mums vad gott! älskar både den röda och gröna curryn!

Lisa sa...

mm, den här ska jag nog laga.

Hanna sa...

Carolina: Ja, jag älskar också röd och grön curry!

Lisa: Det tycker jag! =)

Anonym sa...

Ser väldigt gott ut. Ang. kafirbladen, tar man upp dem senare som lagerblad eller, "krossar" man dem och låter de vara en del av soppan? Lite konstig beskrivning, hoppas du fattar :p

Hanna sa...

Emma: Jag har faktiskt gjort både och... men jag gillade bättre att ha dem hela som lagerblad och ta upp dom sedan!