lördag 13 september 2008

Grissini



I kväll ska vi i väg på kräftskiva. Knytiskräftskiva, alla har med sej egna kräftor och sen har ett par med sej sallad och rostbröd, ett annat par ost och kex, Gabriella har gjort ett par röror, Jessica har bakat en grekiskpaj och gjort en god vitlöksröra (det vet jag för hon var förbi och lämnade den i morse så jag har tjuvsmaka på den) jag har gjort en lökost, grissin som bilden visar och en paj med soltorkade tomater, ruccola och västerbottenost, recept och bild kommer senare, den står i ugnen än.

Grissini
25 g jäst
1½ dl vatten ungefär 37 grader
2 msk olja
½ tsk salt
2 tsk socker
1 ägg
5½ dl vetemjöl special
1 uppvispat ägg
vallmofrön, oregano och sesamfrön

Smula jästen i en degbunke. Häll över vatten och rör tills jästen har löst sej. Tillsätt olja, socker och ägg. Tillsätt de mesta av mjölet och arbeta degen smidig med hjälp av en elvisp med degkrokar. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min. Lägg degen på ett mjölat bakbor och knåda den smidig. Rulla degen till ca 20 sm långa smala stänger. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 15 min. Pensla med ägg och valfritt tillbehör. Grädda i mitten av ugnen i 20 min.

//Hanna

3 kommentarer:

Lisa sa...

knytis är himla mys! jag ska på drinkknytis ikväll (;

Hanna sa...

Drinkknytis lät spännande! =)

fruktsallad sa...

Vad mycket gott ni fick! Jag blir sugen!