söndag 21 september 2008

Medelhavsfisk med timjan och mejram.



Receptet till dagens middag är hämtat ur Den stora örtboken.

Medelhavsfisk med timjan och mejram
4 portionsbitar pangasius
2 tsk nypressad citron
2 msk olivolja
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk tomatpuré
400g hela tomater på burk
1 msk timjan
2 tsk mejram
2 msk halverade gröna oliver
salt, peppar

Lägg fiskbitarna i en ugnssäker gryta och droppa över pressad citron. Hetta upp olja i en stor kastrull och fräs löken mjuk. Tillsätt vitlök och tomatpuré. Häll i tomaterna, örterna och oliverna, krydda med salt och peppar efter smak. Låt såsen puttra i 10 min och häll den sedan över fisken. Lägg ett lock på grytan och koka i övre delen av ugnen 20-25 min, 190 grader. Serverades med fullkornsris och haricot verts.

I helgen har jag hunnit med en vända på stan, hittade mej en höstjacka. Besök hos pappa och bus med lill-lillebroren. Övernattning hos mamma och lingonplockande!

//Hanna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Perfekt Hanna! Då kan väl du vara ansvarig för utlämningsställe på jobbet då!!

Anonym sa...

Det låter som att du har haft en ganska bra helg :) Har också träffat min bror i helgen fast han är en storebror som hjälpt mig pyssla i lägenheten, sätta upp lite grejer och sådär så nu är det fint värre! Har lagt upp lite bilder på min blogg, fast dom blev inte så bra men det är fint på riktigt iallafall :)

Det är bara du som har frågat ngt till min frågestund än så länge så jag svarar här ifall det inte kommer ngn mer fråga.. Jag har nog alltid varit skapligt intresserad av matlagning med undantag från en period när jag pluggade och i princip levde på yoghurt och mackor *skratt* Matintresset har dock växt ganska mkt den senaste tiden, särskilt efter att jag fick ett eget kök och jag tycker verkligen att det superjättekul att surfa runt bland, pröva och hitta på nya recept :)

Fisken ser förresten supergod ut!

Anonym sa...

skönt att ha jacka nu inför kallare tider! vad blev det för någon? fisken verkar jättegod, pangausis är så himla gott. vet dock inte riktigt vad det är för typ av fisk, fått för mig att det är haj? kan det stämma?

Hanna sa...

Åsa: Ja! Eller.... så kan du vara det! =D

Anna: Jag har varit in och kikar på bilderna, du verkar bo jättemysigt!! Jag har nog också alltid varit intresserad av mat, ialla fall sedan jag flyttade hemifrån och började laga själv!!

Carolina: Det vart en svart kappa, riktigt nöjd vart jag!! Ja, det kallas även för hajmal!