torsdag 18 september 2008

Kycklingspett och örtcreme.


Egentligen hade jag tänkt att vi skulle käka mexikanskt i kväll, men eftersom jag fick en massa örter i går så tog jag också tänkte om. Istället vart det marinerade kycklingspett, klyftpotatis och ungsbakade morötter, örtcreme och skivade tomater.

Mammas Kycklingmarinad
Lös upp en tärning kycklingbuljong i lite vatten, häll i i en platspåse, häll i ungefär 1/4 vatten och 3/4 delar olja ett par matskedar kycklingkrydda (vi använder alpnearing) och en skvätt soja. Lägg i kycklingbitarna i påsen, blanda om, knyt ihop, ställ kallt. Ju längre ju bättre!

Örtcreme
lätt créme fraiche
citronbasilika
basilika
mejram
timjan
gräslök
örtsalt
nymalen svartpeppar
lite rivet citronskal

Har inte alls några mått på denna, man får blanda efter smak och tycke! Hacka kryddorna och blanda all ingredienser, ställ kallt ett tag.

Potatisen och morötterna smaksatte jag med olivolja, örtsalt, nymalen svartpeppar, färsk timjan och mejram.

Skönt med helg! =)
//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror nog allt att jag borde åkt hem till dig och ätit middag idag för det där ser ut som riktig restaurangmat på bilden!! Du är himla duktig på det här med matlagning Hanna :)

M. sa...

hej hanna! hoppas att du har haft en bra dag och att din kväll och resten av helgen blir underbar:)

spännande med en orm i huset :) dock måste jag säga att det verkar läskigt. jag är livrädd för ormar :/

take care!

Hanna sa...

Anna: Vilken komplimang, vad glad jag blir!!!

Molly: Tack det samma! =) Du... jag är också ganska rädd för ormar!

Anonym sa...

alla mina favoritkryddor i en och samma creme. mums! du är så duktig på att laga mat. man blir verkligen motvierad!

Hanna sa...

Carolina: vad kul att du tycker det, det värmer! =)