tisdag 16 september 2008

Köttfärsfrestelse med morötter och palsternacka.

Jag har varit sugen på Köttfärsfrestelse hur länge som helst. Pappas Maria gör en gudomligt god, men den har jag inte ätit sedan jag bodde hemma. Idag försökte jag mej på en egen variant med morötter och palsternacka för att få den lite nyttigare!

Köttfärsfrestelse
500g köttfärs
1 gul lök
10 st potatisar
3 morötter
1 palsternacka
2 frp milda extra
en skvätt mjölk
4 tsk fransk senap
4 msk soja
riven ost
salt, peppar
vitlökskrydda, oregano

Hacka lök och stek tillsammans med köttfärs. Salta, peppra med både vit- och svartpeppar och smaka av med vitlökskrydda och oregano. Strimla potatis, morot och palsternacka smått. Lägg ett lager med potatis i botten, på med köttfärs och sedan ett lager potatisblandning till. Blanda samman milda extra, en skvätt mjölk, (för att tunna ut den lite) soja och senap. Häll över och ställ in i ugnen. 30-40 min Tio minuter innan den är färdig ta ut och strö över lite ost.

Jag tyckte att jag skar min potatis så tunt men ändå tog det typ 40 min innan den kändes riktigt klart, så det kanske inte är den ultimata maten när man kommer hem efter jobbet trött och hungrig. Som tur var hade jag laddat med frukt på jobbet innan jag for hem! Kanske låter mycket med 2 frp milda extra, men det var en stor form!

//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

såg jättegott ut! roligt sätt att tillaga köttfärs, man fastnar ju lätt i det gamla vanliga...spaghetti och köttfärsås, tacos..ja du vet. mums för palsternacka också, det åt jag häromdagen!

Anonym sa...

Det både låter och ser ut lite som moussaka fast med andra grönsaker i och lite annan sås! Hur som helst så låter det väldigt väldigt väldigt gott! Jag har fundilerat på att testa om det är gott att göra en köttfärsslåda med potatis och brunsås.. liksom allt i ett.. tror du det kan bli gott?

Hanna sa...

Carolina: Palsternacka glömmer man bort emellan åt, det är ju jättegott!

Anna: Det tycker jag absolut låter värt att testa! Det är skönt med allt i ett mat som dessutom sköter sej själv sedan man har skjutsat in det i ugnen!