tisdag 2 september 2008

Pannkakor med havregryn.


Idag vart det pannkakor till middag. För att få det lite nyttigare och matigare så testade jag ett recept med havregryn i.

Pannkakor med havregryn
4 ägg
6dl mjölk
2 dl fiberberikade havregryn
2 dl grahamsmjöl
En nypa salt.

Vispa samman, låt stå en stund och grädda sedan pannkakorna.

Pannkakorna vart mättande och goda, speciellt efter att jag smulat över lite flingsalt och nymalen svartpeppar. Till det åt jag keso som jag blandat med paprika, purjolök, zucchini och salladskrydda.

Joel ville ha bacon och lingon sylt till sina så han stekte på lite bacon och tog fram lingonsylten ur kylen och kastade på två rejäla skedar på pannkakorna.... sedan upptäckte han att det var svartvinbärssylt, hahaha!! Joel bad mej smaka en tugga och tro mej eller ej men det var faktiskt riktigt gott med svartvinbär och bacon! =)

//Hanna

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mums, ser både gott och nyttigt ut!

Sara sa...

Havregryn ska jag ha i åtanke nästa gång jag lagar pannkakor, ser himla gott ut!

Anonym sa...

Vilka fina pannkakor du gör! Mina blir aldrig sådär fint stekta utan mest lite brända här och där och sen inte alls stekta på andra ställen ;P Intressant med havregryn i smeten och ändå intressantare med bacon och svartvinbärssylt!! :)

Lisa sa...

mm, bacon är faktiskt gott till andra syltgrejor också tycker jag. passar till mer än man tror. jag är lite sugen på att prova baconchoklad som jag såg på rachel ray en gång (;

gott med pannkakor och keso för övrigt.

Anonym sa...

gott med pannkakor. synd att ajg aldrig gör det, dom går ju bara sönder ;( hehe, kul med sylten. och spännande att upptäcka en ny rolig kombination..!

Anonym sa...

Gott med plättar! Som jag hävdar att det heter ;-) Jag brukar ha i vetekli och en massa annat för att göra dom nyttigare, men havregryn har jag av nån anledning aldrig provat.. det blir det nästa gång! :)

Hanna sa...

Petra: Ja, det vart gott!

Sara: Ja gör det, det var mer matigt också!

Anna: Jag ska erkänna att dom första pannkakorna inte var lika fina! =P

Lisa: Jag har faktiskt aldrig tänkt att bacon kan passa till sylt... men tydligen! =)

Carolina: Haha, ja eller hur!

Rubusarticus: Ja, det tycker jag att du ska göra för det var verkligen gott! Själv tror jag att jag ska testa med vetekli! =)

Anonym sa...

Jag gjorde med rågmjöl istället, men de blev jättegoda :) Och något sjukt mättande, orkade knappt en! ;)