fredag 5 september 2008

Indisk kycklingsoppa


Förra fredagen gjorde jag kycklingpaj eftersom jag hade fått för mej att jag inte tyckte om det, (jag hade fel) idag gjorde jag en kycklingsoppa av samma anledning. Recept på kycklingsoppan hittade jag på Hemmets Journal.

Indisk kycklingsoppa (6-8 port)
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
4 potatisar
1 palsternacka
3 morötter
2 stjälkar selleri
2 msk rapsolja
1 tsk röd currypasta
1 tsk curry
1 tsk Garam masala
1/4–1 röd spansk chilifrukt
1 kanelstång
1 msk färsk ingefära
1 msk farinsocker
14 dl vatten
3 hönsbuljongtärningar
450 g kycklinglårfilé
5 dl Creamy coconut milk, Santa Maria
salt, peppar

Servera med:
raita
2-3 skivade stjälkar selleri
1 tärnad röd paprika
naan bröd

Skala och skär grönsakerna. Hetta upp olja i en stor gryta som rymmer ca 4 liter. Fräs lök och vitlök tills löken är blank och genomskinlig. Tillsätt currypasta, curry, Garam masala, röd chilifrukt, kanel, ingefära och farinsocker. Fräs 2 minuter till under omrörning. Blanda ner potatis, palsternacka, morötter och selleri och fräs någon minut till. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Låt soppan sjuda under lock, ca 20 minuter. Ta upp kanelstången och mixa soppan en kort stund med mixerstav så att allt finfördelas, men inte blir helt slätt. Strimla kycklingfiléen fint. Tillsätt köttet i soppan tillsammans med kokosmjölken och låt soppan koka 5-10 minuter. Smaka av soppan med salt och peppar. Servera soppan med raita samt paprika och selleri i separata skålar. Naan bröd är gott att äta till soppan.

Jag hade fel! Jag gillar kycklingsoppa också, eller ja ialla fall den här! Det var en massa soppa, jag hade alldeles missat att recepet var till 6-8 portioner. Det var så mycket soppa att våran största kastrull inte räckte till så soppan fick kokas i wokpannan! Haha! =)

//Hanna

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter verkligen supergott! Jag har aldrig gjort kycklingsoppa men däremot indisk räksoppa som låter ungefär som din! :)

Jessica sa...

älskar att läsa din blogg och se alla vackra bilder du tar på maten!

Lisa sa...

jag brukar laga det mesta i wokpannan - perfekt men jag borde ha ett lock till den (: god soppa, ska nog testas. och naan bröd ja, SÅ gott (även om jag nog tycker bättre om papadum)

Anonym sa...

den låter verkligen super, och kryddstarkt är ju bra såhär i kallare tider ;) mååånga ingridienser bara ;/ duktig du är som provar saker fast du inte tror att du gillar dem !

fruktsallad sa...

Oh, en soppa helt i min smak! Älskar dessa smaker!

M. sa...

tänkte titta förbi och önska dig en bra start på den nya veckan:) hoppas att du har haft en underbar helg:) förresten, har du fått tillbaka din kamera?*hoppas*
kram

lina sa...

Vad god den låter!!! Indisk mat gillar jag!

Hanna sa...

Anna: Mmm, den var jättegod!

Jessica: Ååh, tack vad glad jag blir!! =)

Lisa: Papadum är underbart gott, speciellt att dippa i raita eller mango chutney.

Carolina: Ja, det var ganska många ingredienser, men vi hade precis storhandlat så jag hade det mesta hemma!

Fruktsallad: Ja, visst är det gott!

Molly: Tackar!! Näe, ingen kamera. =(

Lina: Indisk mat är underbart!