måndag 15 mars 2010

Köttbullar i mustig tomatsås

Fyy vilken huvudvärk jag fick igår kväll. Har haft ont i huvudet tre dagar i rad nu och gårdagens var den värsta på flera år... Jag hann i alla fall nästan avsluta en hemtenta och laga middag innan huvudvärken slog till. När jag hade Druvan-tävlingen så tipsad Maja om att servera risblandningarna till köttbullar i mustig tomatsås, det tyckte jag lät gott så det fick det bli i går.

Köttbullar i mustig tomatsås
500g färs
1 gul lök
1 ägg
½ dl ströbröd
½ dl matlagningsgrädde
1 tsk salt
vitpeppar, svartpeppar

Tomatsås:
1 stor lök
2 vitlölksklyftor
30 g soltorkade tomater
2-3 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
2 msk franska örter, frysta
2 dl grädde
1-2 msk grönsaksfond
salt, Paprika pulver

Hacka lök och vitlök fint och stek i oljan i en varm panna. Hacka de soltorkade tomaterna och tillsätt dessa. Här efter tillsätts tomatpurén, de krossade tomaterna, österna, salt och paprika pulvret. Låt såsen småkoka i ca ½ timme tills den har blivit lite tjockare i konsistensen. Mixa, tillsätt grädden och låt såsen koka upp. Häll över köttbullarna.

//Hanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser väldigt gott ut med tomatsåsen. Riset från Druvan tyckte jag faktsikt var över förväntan, är det ris&korn du har använt här? Den med bulgur blev min favorit helt klart!

Hanna sa...

Kryddburken: Ris och bulgur är min favorit också. Här använde jag ris och korn, det vart inge bra, vart alldeles grötigt. Tror dock att det var jag som överkokade det. Ska ge det ett till försök!