onsdag 3 mars 2010

Asiatisk lax med rissallad.

Mmm! Idag gjorde jag en god middag. Marinerade laxkuber i en söt-het marinad som serverades med rissallad. Hade kvar ris sedan gårdagens middag, så det här gick snabbt att svänga ihop! Receptet är för två personer. Man kan ju ta en laxfilé var om man vill ha mera lax, men för mig räckte det med en halv laxfilé.

Asiatisk lax med rissallad
1 laxfilé
ca 1 msk honung
1½ msk vatten
en nypa torkad chili
soja
riven ingefära
salt, peppar
sesamfrön
1 port ris
broccoli
purjolök
1 morot
haricot verts
grönsaksbuljong

Skär laxen i kuber. Blanda ihop ingredienserna till marinaden i en påse, lägg i laxen och låt det marinera medan du fixar salladen. Koka broccoli i micron ett par minuter. Skiva moroten tunt. Fräs i olja. Tillsätt strimlad pujolök och haricot verts, låt det fräsa ett tag. Tillsätt ris och broccoli. Salta, peppra och skvätt över lite grönsaksfond. Låt allt bli varmt. Stek laxkuberna, strö över sesamfrön och servera!

Ååh, nu är jag nummer 3 i kön hos SJ. Har hunnit med att laga mat, äta och blogga under de 57 minuter som jag hittills har stått i kö.... Suck!

//Hanna

5 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Riset ser riktigt gott ut, perfekt med rest-ris.

mumsfillibaba sa...

I love SJ!!! NOT!!!!:(

Laxen ser supergod ut! Åt oxå lax igår. Försöker äta fisk en gång i veckan. Får kanske bli detta nästa gång.... Älskar det där sötsura till lax!! Tack för tipset!

Klara sa...

Åh! Marinaden verkar riktigt mumsig. Ser jättegott ut!

Hanna sa...

Helena: Ja, visst är det!

Sofie: Näe, jag har varit rätt less på SJ jag med på slutet... Men nu sitter jag på tåget och än så länge har vi varit i tid, så jag ska inte klaga! =)

Klara: Mm, den vart jättegod, både söt och stark!

linaliten sa...

Det där ser riktigt mumsigt ut, det ska vi testa till veckan. Tack för inspirationen!