tisdag 24 februari 2009

Paprika- och tomatsoppa.

Igår på väg till spinningpasset började mitt huvud dunka riktigt ordentligt. Tänkte att det skulle gå över bara jag kom i gång och tränade men efter halva passet var jag tvungen att kliva av cykeln och gå hem. Det var längesedan jag hade så ont i huvudet, huvudvärken satt kvar i morse så jag vart hemma i dag. Som tur är så har det släppt nu! Kände för en lättsam middag i dag så det fick bli soppa. Ett spännande ihopkok av vad som fanns i kyl och skafferi. Soppan räcker till 2-3 portioner.

Paprika- och tomatsoppa
1 gul lök
1 vitlök
250g krossade tomater med chilissmak
3-4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
100g grillad paprika på burk
1 rejäl msk ajvar
matlagningsgrädde
hackad paprika
pinjenötter

Hacka lök och vitlök och fräs i olivolja i ett par minuter. Tillsätt tomater, vatten och buljongtärning. Hacka upp den grillade paprikan och lägg ner i soppan. Mixa med en stavmixer. Låt det puttra i ett par minuter, späd ut med matlagningsgrädde och tillsätt ajvar. Vid servering, toppa med paprika och pinjenötter.

Soppan vart god och väldigt smakrik, en klick créme fraiche hade varit perfekt till!!

//Hanna


5 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas du piggar på dig och soppan ser så god ut, precis i min smak!
Varför kan inte jag snygga till min blogg???

fruktsallad sa...

Jag gillar tomat och paprikasoppa och nötter på soppan är ju supergott! Gillar att det blir lite knaprigt!

Anonym sa...

Usch.. huvudvärk är aldrig kul! Skönt att du mår bättre!!

Anonym sa...

ser himla gott ut! hade också ajvar i min tomatsoppa, och det var en höjdare. pinjenötterna måste vart jättegoda och knapriga i? :)

Hanna sa...

KarinW: Jag tog hjälp av lillebror! Han är mycket bättre än mej på sånt! =)

Fruktsallad: Ja, det passade perfekt!

Anna: Näe, verkligen inte.

Carolina: Pinjenötterna passade super till!