söndag 15 februari 2009

Mikado







Igår när vi kom till Joels mamma fick vi reda på att vi skulle vidare till Mikado! Mikado, är en japansk restaurang här i Östersund som är känd i hela Europa... kanske till och med hela världen, jag har faktiskt hört att det har kommit Japaner till Östersund enbart för restaurangens skull! Jag har aldrig varit på restaurangen tidigare men hört mycket om den, nu förstår jag varför folk reser långväga för att äta där, maten var supergod och upplägget helt fantastiskt. Tyvärr var servitrisen inte speciellt service minded, hon var nonchalant och verkade mest irriterad och sur, så det drog ju ner betyget en aning.

Till middag åt vi följande:

Förrätt
Marinerad norsk fjordlax med rom

Soppa
Tång-consommésoppa

Huvudrätt
Skivad entrecote och grönsaker med yakiniku-sås som stekes på yakiniku-platta på bordet

Efterrrätt
Vaniljglass med färsk frukt

All mat var otroligt god. Jag brukar ju inte kunna äta "rå" fisk, men den marinerade laxen var faktiskt god. Jag åt inte hela, eftersom jag har svårt för konsistensen, men jag åt ialla fall och jag gillade smaken! Ni ser knäckformarna som romen ligger i!? De var inte knäckformar utan rättika. Soppan var också väldigt spännande, i soppan fanns en tigerräka samt en bit omelett som låg på botten, den omeletten är helt klart den godaste jag har ätit. Till huvudrätt fick vi in ett fat med tunt skivad entrecot, en varsin skål med marinad, en skål med grönsaker och en skål med ris. Köttet doppade man i marinaden innan man la upp det på en stekplatta. Till det fick man även ett fat med lök, zucchini och svamp som man också stekte. Jag önskar att jag hade orkat äta mer, men lite rum var man ju tvungen att lämna till efterrätten också!

Tusen tack Ulla för en otroligt trevlig kväll!
//Hanna




5 kommentarer:

Anonym sa...

yakinukisås är så himla gott! kött blir så gott när man tillagar det japanskt! en sån restaurang vill jag också ha i västerås! ;-)

enAnnan sa...

Åh det ser hur gott ut som helst. Jag vill oxå dit!

Anonym sa...

oj vilken fin och inspirerande blogg! Hit kommer jag komma ofta!

lina sa...

Alltså jag blir sååå avis! Älskar japansk mat, speciellt när den är tillagad av de som kan sin sak!

Anonym sa...

Riktigt imponerande upplagt där, vill också till den restaurangen! :) Hoppas du mår bra! Kram /Jasmine